Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt 633  (läst 371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vafan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Ivt 633
« skrivet: 29 september 2022, 08:37:52 »
Nu tänkte jag att jag ska ge lite tips på hur jag har gjort med våran ivt 633 för att minska elkostnaden.
Det är bara konstatera att pumpen inte är så sugen på att använda mer fjärrvärme än den måste men den är ju också programmerad i en tid när det var helt andra elpriser.
Jag har varit i kontakt med ivt som gav lite tips på ändrade inställningar som förbättrade det en del men inte så mycket som jag ville.
Sedan har jag gjort ett massa egna tester bara för att se om jag kan få den att göra mer som jag vill men resultaten har varit ganska nerslående.

Nu har jag gått över till helt manuell styrning av fjärrvärmen och efter några dagar så verkar det fungera okej.
För att göra detta sÃ¥ är det ganska bra att ha koll pÃ¥ vad som gäller för villkor mot fjärrvärme leverantören, gör man fel sÃ¥ blir det höjda returtempraturer för dom och det gillas inte sÃ¥ mycket. 
Jag har tagit bort kabeln till styrventilen för flöde av fjärrvärme på primärsidan och öppnat den till jag har ett lågt flöde ( jag kan kolla flöde på min fjärrvärmemätare ) när det är gjort så har jag öppnat ventilen till trevägsventilen som är på sekundär sidan av fjärrvärmen och som styr värmen till värmkretsen.
vi har bara golvvärme sÃ¥ det är bara en krets att tillgodose, styrt upp denna tills jag ligger en grad över börvärdet ifrÃ¥n pumpen som man kan se under meny 3 om man är inne som installatör.   
Då stänger värmepumpen ventilen ifrån värmetanken som kompressorn förser med värme och ser bara till att det finns varmvatten.
Rumsgivarna styr nu värmen genom att dra igen när tempen är uppe då minskar tempförlusten i kretsen och returtempraturen ifrån växlaren går upp.
( viktigt att veta om man har flödestaxa för då är inte detta så bra )
nu ger fjärrvärmen hela tiden värme till kretsen och kompressorn ger bara varmvatten.
ökar börvärdet över vad fjärrvärmen ger så kommer den ta värme ifrån tanken och då kommer kompressorn jobba mer.
Detta kan man undvika på flera sätt , semesterläge, sänka värmekurvan , dra på mer ifrån fjärrvärmen mm.
Det finns ju fina ventiler som kan göra detta smart och enkelt men är ännu för snål för att köpa en men kanske senare i vinter. ( tex crd122 esbe )
Har gjort även andra förändringar för att tillse att elen används när den är som billigast  ( vi har timpris ) men det kan jag skriv om nÃ¥gon är intresserad senare.

Är detta helt obegripligt så får ni fråga, är tyvärr inte så bra på att uttrycka mig i text.
 




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!