Nu sliter jag snart bort det sista av håret jag har kvar snart…
Jag köpte i godan ro en ctc ecoair 410 och dockade den mot befintlig acktank/vedanläggning i slutet på 2019.
Värmepumpen är dockad mot acktanken på 750 liter med VVB. Styrningen sker via en basic-display monterad ute på värmepumpen hur sjukt det än låter så godtog jag denna installation då det va så man gjorde enligt installatören. Med denna basic-display kan jag endast använda fast kondensering, den är ställd på 48 grader året runt annars blir det kallt inomhus på vintern.
Under de kalla årstiderna har jag haft en elförbrukning mellan 2000-3000kwh per månad, bor i Mellansverige så vi kan få rejält kallt.
Men jag får ändå inte ihop matten, enligt dokumentation på värmepumpen drar kompressorn 2,4 kw vid -7 grader, det blir alltså cirka 57kwh/dygn. När det var som kallast låg jag på över 100kwh/dygn. Vart kommer dom kwh ifrån?? Sitter det någon eltillsats i utomhusmodulen? Elpatron i acktanken har jag avstängd.
Jag tänkte slå slag i saken och montera en ecologic S styrning av värmepumpen istället för basic displayen så jag kan köra flytande kondensering som ett första steg iaf.