Hej!
Jag och min familj är nyinflyttade i en villa med med en freonfylld markvärmeslinga som går till en värmepump modell Terraterm 5 tillverkad av Norrköpings ytjordvärme AB, gissningsvis från 80-talet. Pumpen har fungerat bra till aldelles nyligen då den la ner efter att element luftats.
Jag tror att det är tryckvakten som är utlöst då den lampan lyser, finns en för motorskydd (UTL) och en som hetter pressostat (UTL)
Trycket i systemet fylldes på igen efter luftning och jag gissar att tryckvakten utlösts antingen på grund av lågt tryck efter luftning eller för högt tryck då systemet fylldes igen. Jag har testat olika tryck nivåer (aldrig övr 1,4 bar) i hopp om att tryckvakten skulle nollställa sig själv men det har den inte gjort. Instruktionsbok finns ej och hittar ingen på nätet. Någon som har koll på vad som kan vara fel och hur det åtgärdas? Väldigt tacksam för svar
(Vi har la direkt vid inflytt en beställning på bergvärme med ny pump som ska levereras under november och vi hade hoppats på att pumpen skulle överleva några månader tills vi hade en ersättare.)
Med vänlig hälsning,
Peter