0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gissar att gradminuter varit nere på -300 och då startat kompressorn. Vid tiden för din fråga går GM uppåt (eftersom framledning 28 är större än beräknad framledning 21,4) och är just nu på -128. Den kommer gå upp till 0 och då stannar kompressorn.Har du sett den här guiden? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66736.0 Läs också F750-manualen och kolla runt här på forumet!Övriga tips: sätt varmvatten på ekonomi-läge om det funkar för dig - det sparar energi. Du kan prova schemalagd sänkt inomhustemp dagtid på höst och vår då solen/dagtemperaturen kan göra det för varmt inne då.
Jag tror din förskjutning av värmekurva är för hög, testa sänk två steg.
Det är så varmt ute på dagtid så här års så är det minsta soligt så gör det att värmen från solen är mycket mer än vad huset behöver vilket ger för varmt inne. Även en molnig och varm dag ger samma problem. Ett exempel från mig: solig dag med 0 på morgonen och 10 på dagen => 23 grader inomhus på eftermiddagen (21 inställt). Med schemalagd tempsänkning till 19.0 grader (vilket får pumpen att inte gå när man har innegivare aktiverad, som även du har) mellan 07-19 en liknande dag => ändå 22 grader inomhus. Jag håller på labba med inställningarna lite, så detta är inte nödvändigtvis de bästa inställningarna.Har du haft huset länge så har du kanske rätt kurva redan? (är temperaturen jämn annars på vinterhalvåret?). Med innegivare aktiverad och hög faktor är det svårt att veta om kurvan är "rätt". Men i princip vill du ha så låg kurva som möjligt som ändå gör temperaturen uppe lagom sett över hela vintern (inte bara nu). Golvvärmen nere behöver kallare, men det fixar nog din golvvärmefördelare/shunt.Hur som helst; tips: skriv upp alla inställningar och alla ändringar du gör.
Att ändra kurvan helt plötsligt till 5 är väldigt drastiskt. Om förskjutningen var 0 igår så Testa kurva 7 med förskjutning -2 och se hur det "tar sig".I meny 4.9.2, vad har du för stopp av värme och filtreringstid?Jag tror du ska gå in i servicemenyn och sätta cirkulationspumpen på konstant varvtal, jag tror det blir bättre för dig. Välj så högt du kan utan att det brusar störande.Det känns som du kan justera balansen mellan uppe och nere till det bättre. Gör mätningar i olika rum rumstemp. Mät totaldelta och golvvärmefördelardelta.Det finns alltid otroligt mycket att optimera i system som är uppbyggda som ditt om ingen "nördat" lite extra.
Justera alltid förskjutning när temperaturen "just nu" är helt fel. Det är helt ok att vara drastisk med den. Värmekurvan Är den långsikta justeringen som tar månader att avgöra om den är rätt.Vad har du för värmeavgivare i garaget? Kan du strypa in det till 3 gånger nuvarande delta eller liknande om det inte finns shunt?