Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken Högtryckstvätt  (läst 17094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #15 skrivet: 25 april 2006, 12:31:27 »
Jag har en mellanstor Alto sedan knappt 4 år med inbyggd vinda för höhtrycksslangen. När slangen dras ut roterar infästningen och denna roterande rörelse fungerar dåligt. Efter ca 20 användningar har den svarvat av sig själv. Den gick tvärt av. Att få den reparerad kostar ca 500 kr. 25 kr per användning är väl mycket. Jag påtalade problemet för en av de demonstratörer som så här års finns på varenda byggvaruhus och tyckte inte man skulle köpa en med inbyggd vinda, bara problem. Skall försöka skarva slangen själv och inte använda vindan mer.
Min förra tvätt, inköpt begagnad, var en Kärscher tillverkad någon gång på "stenåldern". Den fungerar fortfarande bra, så med facit i hand, varför köpte jag en större?
« Senast ändrad: 25 april 2006, 12:33:51 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #16 skrivet: 27 april 2006, 22:26:22 »
det vart en Kärcher 5.85 Plus
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #17 skrivet: 28 april 2006, 11:48:55 »
Ja, villken högtryckstvätt man till slut bestämmer sig för beror väl pÃ¥ vad man ska ha den till !?    :)
Själ har jag en liten nätt tvätt, en Kärcher K 2.04 !
Har den till att skölja av bilen pÃ¥ höst Ã¥ vinter, terassen, växthuset, ungefär sÃ¥dana smÃ¥ jobb  :)
Visst är tvätten en liten en, men till detta duger alldeles utmärkt !
Har väl haft den 2-3 Ã¥r nu, har i gÃ¥ng den kanske 10 gÃ¥nger/Ã¥r, och än har den inte krÃ¥nglat !!  :)

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #18 skrivet: 28 april 2006, 13:41:09 »
Jag har två... En Alto och en Kärscher.

Kärschern är nog strået vassare men oavsett märke så skulle jag vilje ge följande råd:

- Köp minst en modell större än du tror du behöver!
- För renspolning har (åtminstone kärscher) "roterande spetsmunstycke" det ger högre piskeffekt än bara vatten. Bra på sten!
- Lite röris som man är... ett bakåtriktat avloppsrensningsmunstycke på slang är grymt bra. Du löser t o m stopp i servisledningar till en villa med det (inte om det är främmande föremål som sten och grova trasor ).


Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #19 skrivet: 30 april 2006, 17:38:30 »
När man går rutn o letar högtryckstvätt så frågar dom alltid vad man vill ha den till & sen så säger dom att om man andvändet tvätten mycke ska man välja en stor modell, medasn man klararsig med en liten om man inte andvänder den så mycke.
Var är det för skitsnack!
bar för att jab andvändet tvätten sällan så betyder väll det int att jag vill ha dåligt tryck! jag kanske andvändet tvätten en gång/år & då ska det varta ordentligt tryck!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!