Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken Högtryckstvätt  (läst 17045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Vilken Högtryckstvätt
« skrivet: 06 april 2006, 21:54:24 »
Hej, nu behöver jag köpråd.

Jag är sugen på att skaffa en högtryckstvätt, men jag blir inte klok på vilken man ska köpa. Det finns ju flera märken & alla märken har ju ett dussintal modeller.

Tryck & Liter/min har jag sett att dom redovisar, vad är lagom?
jag ska tväta bilen & spola av plattorna på infarten m.m. (man vill ju inte ha en för klen maskin, det ska vara tryck i strålen!)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #1 skrivet: 06 april 2006, 21:58:32 »
Köp en kärcher, jag ångrar att jag inte gjorde det.
Till dem finns reservdelar den dag du eventuellt behöver dem, de har dessutom fler (och kanske bättre) tillbehör än de flesta andra om du vill "go wild" på t.ex. altantrallen med en trallrengörare. Plattorna likaså.

De ligger väl i det övre prissegmentet, men som vanligt brukar det finnas en anledning till det.

Jag köpte en FOMA för flera år sen, den fungerar, men...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #2 skrivet: 06 april 2006, 22:03:57 »
Jag har en kärcher sedan några år och den har fungerat utan minsta problem och den dagen jag behöver en ny tror jag det blir en av samma fabrikat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #3 skrivet: 06 april 2006, 22:25:30 »
Nilfisk-Alto är inte heller fel. Många olika tillbehör, å reservdelar är lätta att få tag på.

mvh humlan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #4 skrivet: 06 april 2006, 22:55:53 »
Jag har en Kärcher 570, som väl är runt 15 år vid detta laget.

Innan maskinen var ett år började ventilsystemet kärva, så att det var väldigt segt att få den att börja pumpa ordentligt. Man fick juckla med hantaget, och när den väl kom igång gällde det att inte släppa.

Jag lämnade in den på garantirep här i Uppsala, och de smorde upp den, och sedan har den gått fint i typ 13 år.

I fjol började den kärva igen, och jag funderade på att köpa en ny maskin. Man kan ju få en billig maskin för ingenting, men de är just det, billiga...

Eftersom jag några år tidigare kostade på en ny, specialgjord, svindyr slang, så tyckte jag att det var lika bra att laga den gamla, och jag lämnade in den på samma ställe som förra gången, och jag satte ett tak på runt femtonhundra för reparationen. Efter ett par dagar ringde de och sa att det skulle bli alldeles för dyrt att laga den, över två tusen, och de rekommenderade att jag köpte en ny. De frågade också om de skulle slänga den gamla. Jag sa att jag hämtar den, och jag fick delarna i en kartong. Eftersom de inte behövde skruva ihop den tog de inget för jobbet.

När jag kom hem sÃ¥g jag att den var väldigt igenkalkad, vi har väldigt hÃ¥rt vatten i Uppsala, och jag lade de kalkiga prylarna i ättika, och gjorde rent allt. Sedan köpte jag nya packningar pÃ¥ ett ställe som säljer lager och sÃ¥nt, och skruvade ihop den igen. Jag smorde alla delar med armaturfett. Den funkar nu lika bra som när den var ny. Packningarna kostade ca 200:-  >:D

Den gamla slangen var en plastslang som hade börjat läcka så att man blev dyblöt när man använde maskinen. Jag åkte då till slangverkstan och de gjorde en ny slang som var några meter längre än den gamla, så jag når runt bilarna utan att flytta tvätten. Slangen är väldigt mjuk hydraulslang som är godkänd upp till 225 bar.

Jag är nöjd med min Kärcher.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #5 skrivet: 07 april 2006, 09:03:23 »
Köpte en liten Alto.Gick ca 1 Ã¥r sedan började den att krÃ¥ngla.Fick inget tryck emellanÃ¥t(innan man gav  den en känga).Plockade isär maskinen och konstaterade att det var en ventil som känner av trycket som kärvar.Smorde upp ventilen och allt var frid och fröjd nÃ¥gon vecka innan det var dags att plocka isär eländet igen.(det är en liten plastbit som skall gÃ¥ fram och tillbaka och trycka pÃ¥ en microbrytare).Tog bort plastbiten,filade ned den sÃ¥ att den vart lite mindre,smorde in den med bromsfett,sedan inga problem.Har haft nÃ¥gra olika högtryckstvättar genom Ã¥ren,bÃ¥de stora och smÃ¥.Senaste innan Alton en Nilfisk som jag hade i ca 10 Ã¥r innan nÃ¥gon ventil började att kärva.Kanonmaskin över 240 bar.Men det finns ingen anledning att ha en sÃ¥dant högt tryck.Inte för hemmapularn i alla fall.Nu stÃ¥r den inne i boden,men eftersom en högtryckstvätt inte koster sÃ¥ mkt idag sÃ¥ köper jag en ny när den gamla pajjar.Dels sÃ¥ fÃ¥r man en fräch maskin med nya slangar och bla 5 Ã¥rs garanti(ex pÃ¥ Bauhaus).Och slÃ¥r man ut kostnaderna pÃ¥ vad en maskin kostar sÃ¥ blir det inte mÃ¥nga hundralappar om Ã¥ret.Bara som kuriosa.Polarn köpte en ny fin Kärcher.Höll i ca 2 mÃ¥nader.SÃ¥ har man otur sÃ¥ spelar märket ingen roll.Och vad kostar en liten tvätt idag ca 400:-.SlÃ¥ ut det pÃ¥ 5 Ã¥r sÃ¥ blir det inte sÃ¥ mÃ¥nga kronor varje gÃ¥ng man använder den.För det är väl det problemet som blir att man använder tvätten för sällan.Allt hinner kärva ihop förr eller senare.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #7 skrivet: 07 april 2006, 17:46:19 »
AlltsÃ¥ Kärscher eller Kärscher  Thumbsup

Enligt R&R alltså...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #8 skrivet: 07 april 2006, 17:50:45 »
Hur många liter/ min ska man satsa på?
Hur höt tryck rekomenderar ni?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #9 skrivet: 07 april 2006, 17:57:26 »
Hur många liter/ min ska man satsa på?
Hur höt tryck rekomenderar ni?

När jag köpte min, fick jag rÃ¥det: Minst 400l/min Ã¥ 120-130 bar. Det fungerar skapligt till det mesta för hemmabruk. Som biltvätt Ã¥ fÃ¥ stopp grann-kattens pissande pÃ¥ utemöbeln  >:D

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #10 skrivet: 07 april 2006, 19:23:50 »
Hur många liter/ min ska man satsa på?
Hur höt tryck rekomenderar ni?

När jag köpte min, fick jag rÃ¥det: Minst 400l/min Ã¥ 120-130 bar. Det fungerar skapligt till det mesta för hemmabruk. Som biltvätt Ã¥ fÃ¥ stopp grann-kattens pissande pÃ¥ utemöbeln  >:D

mvh humlan.

Kanske 400 liter/timme = 6.66 liter/minut. Vår trädgårdkran ger ca 10-12 liter/minut, mycket mer skall man nog inte ha om man skall våga köra den på lite olika "matningar".
Men när det gäller att tvätta rent, så är större flöde bättre än mindre.

Trycket ligger väl ganska likt på de flesta billigare maskinerna, eller?
Runt 100 -130 bar skulle jag satsa på, högre tryck än så riskerar att förstöra mer än det gör nytta...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #11 skrivet: 07 april 2006, 19:32:22 »
 I timmen, ska det sÃ¥ klart vara. Skulle bara kolla dig  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #12 skrivet: 07 april 2006, 19:37:58 »
Jag har haft både Kärcher & KEW (KEW som blev Alto som nu heter Nilfisk-Alto). Båda dessa fabrikat tycker jag är ganska lika kvalitetsmässigt. Men satsa på en med bra tryck & vattenflöde så du inte ångrar dig, 120-130bar är bra som riktmärke. En sak att verkligen tänka på är slanglängden. Billighetserbjudande har/hade ibland korta slangar. Detta är ett rent helsike när man skall runda bilen vid tvätt. Jag vill minnas att den jag har nu har 9-10m slang, den förra hade 2m kortare. De 2metrarna gjorde stor skillnad. Att behöva flytta på tvätten hela tiden för att få slangen att räcka är enerverande.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #13 skrivet: 23 april 2006, 18:10:35 »
Som en ytterligare upplysande "varning" vill jag, efter att ha kollat igenom dagens brevlådereklam, igen upplysa att vara vaksam på korta slanglängder. Idag fanns det billiga högtryckstvättar hos t.ex. Cheapy & Siba. Men de har tydligen bara 5-6m slanglängd. Hopplöst kort om man skall kunna använda tvätten utan att behöva dra den med sig eller lyfta den för att nå dit man vill tvätta.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken Högtryckstvätt
« Svar #14 skrivet: 23 april 2006, 19:09:50 »
Köp en Nilfisk Alto C120-10 frÃ¥n Classe för 1995 sek, sÃ¥ fÃ¥r Du en kvalitets-tvätt med 10m slang. Jag har själv en sÃ¥n, Ã¥ till "husbehov" är den fullt tillräcklig. Ã… ett jättestort plus för att det är 10m slang. Tycker 10m är gränsfall, men det funkar till personbilstvätt, utan att irritera sig över att slangen inte räcker till. Men kortare än sÃ¥, är helt värdelöst..., finns t.o.m tvättar med 7m slang som säljs. Till dom skulle det förbanne mig levereras en ryggsäck  huvuddunk huvuddunk.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!