Hej,
jag har ett hus från 40 talet på 108m2 i södra halland, där jag håller på att renovera nedervåningen. Jag köpte huset förra året och då saknades det panna till huset, det finns vatten radiatorer i huset men de var urkopplade och uppvärmning skedde med en stackars luft-luft pump samt att jag fick elda på bra i kaminen för att få upp temperaturen under vintern, men det fungerade hyfsat.
Hur som helst, nu när det renoveras på nedervåningen så tänker jag att det var en bra ide att passa på att installera golvvärme eftersom det ändå ska läggas nya golv i samtliga rum. Då kommer vi till frågan om hur golvvärmen ska värmas, min första tanke var att slänga in en "ordentlig" luft-vatten pump till att hantera alla värmebehov, dvs golvvärme, varmvattenberedare samt att värma elementen på övervåningen. Har begärt offert från två håll och båda ligger i storleksordningen 150 tusen, vilket var lite mer än jag tänkt.
Idag fick jag dock en ide om jag kunde koppla in en mindre luft-vatten pump dedikerad till att bara värma vatten till golvvärmen. Isåfall kan jag flytta upp den nuvarande luft-luft pumpen till ovanvåningen och låta den hantera värmen där (och kyla på sommaren som bonus), behålla den nuvarande varmvattenberedaren och som sista bonus så behöver jag inte värma upp vattnet till "radiator" temperatur bara för att shunta ner det till golvvärme temperatur, utan jag tänker att jag kan få ut bättre effekt av en pump som endast värmer till 30 grader.
Låter som det en rimlig plan? Och vilka pumpar bör jag kolla på isåfall, och om jag fattar det rätt så hade en Monoblock lösning kanske varit ett bra alternativ?
Huset kommer förmodligen att vara deltids bebott, så även om det skulle bli lite kallt på vinterhalvåret så går det nog bra ändå
, och man kan ju alltid elda om det skulle vara 20 minus just den helgen man är där