Försöker lära mig om vårt värmesystem nu när allt börjar bli så himla dyrt. Har läst på till och från och lärt mig mer och mer de senaste snart tio åren som vi bott här, men nu känner jag att jag behöver hjälp, får nåt är det som inte stämmer. Mitt mål är att inte köra med elpatron, samt att förlägga värmningen av pannan och hus framförallt under nattetid då elen är som billigast (har timdebitering av elen).
Problemet jag har är att pannan aldrig når 55ºC, varken var fjärde start av pumpen (som det står i det pinnade inlägget) eller när jag har extra varmvatten igång. Kan pumpen inte värma så högt? Måste jag ha igång elpatronen de sista graderna? Ett annat problem jag har är att jag inte kan hitta något synglas i värmepumpen, ska inte det alltid finnas?
EcoAir Sön 11:25 |
Rumstemp ºC | NS |
Panna ºC | 41 |
Extra VV | nej | | | Aktiverad | ja | | | Typ | dag för dag | | | Dag för dag | | | | Mån | ↑1 ↓5 ↑- ↓- | | | Tis | ↑1 ↓5 ↑- ↓- | | | Ons | ↑1 ↓5 ↑- ↓- | | | Tors | ↑1 ↓5 ↑- ↓- | | | Fre | ↑1 ↓5 ↑- ↓- | | | Lör | ↑1 ↓5 ↑- ↓- | | | Sön | ↑1 ↓5 ↑- ↓- |
|
|
Aktuell driftinfo | | | | Ute º | C13 | | | Panna ºC | 41(40) | | | Famledn ºC | 21(10) | | | Panna nedre ºC | 38(40) | | | Hetgas ºC | 18 | | | Kompr | från | | | Fläkt | från | | | Laddpump | från | | | VP in/ut ºC | 31/35 | | | Ute VP ºC | 13 | | | Raditorpump | till | | | Eleffekt kW | 0.0+0 | | | Strömuttag A | 4(20) | | | Shuntevntil | | | | Fördr shunt | 180 | | | Program ID | 1011111 | | | Prog datum | 10-10-13 |
|
Historisk driftinfo | | | | Total drifttid h | 87055 | | | Elvärme kWh | 40487 | | | Högsta framl ºC | 46 | | | Kompressor | | | Total drifttid h | 20505 | | | Drifttid /24h h:min | 1:15 | | | Starter /24h st | 4 |
|
Nattsänkning | | | | Aktiverad | ja | | | Typ | dag för dag | | | Framl sänks ºC | -10 | | | Dag för dag | | | | Mån | ↑0 ↓6 ↑- ↓- | | | Tis | ↑0 ↓6 ↑- ↓- | | | Ons | ↑0 ↓6 ↑- ↓- | | | Tors | ↑0 ↓6 ↑- ↓- | | | Fre | ↑0 ↓6 ↑- ↓- | | | Lör | ↑0 ↓6 ↑- ↓- | | | Sön | ↑0 ↓6 ↑- ↓- |
|
|
Avancerat | | | | Inställningar | | | | Produkt | EcoAir | | | Värmepump | tillåten | | | Rumsgivare | nej | | | Elpanna ºC | 40 | | | Elpanna max kW | 0.0 | | | Elpanna nedre ºC | 50 | | | Elpanna nedre kW | 0 | | | Fördr shunt | 180 | | | Huvudsäkring A | 20 | | | Extra VV min | 120 | | | Extra VV elpanna ºC | 55 | | | Fjärrrstyrning | NS | | | Min utetemp | -15 | | | Semester | från | | | VV höjning | ja | | | Inst husparametrar | | | | Max framledn ºC | 50 | | | Min framledn | från | | | Husvärme från ºC | 10 | | | Huskurva | | | Lutning ºC | 40 | | | Justering ºC | 0 |
|
| | | Fabriksinställnignar | | | | Sommardrift ºC | 16 | | | VP max ºC | 55 | | | VP min ºC | 35 | | | Stop hetgas ºC | 120 | | | Diff start/stopp ºC | 5 | | | Startfördröjning | 10 | | | Elpanna nedre kW | 6 |
|
|