0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du vill att pumpen ska värma övre tanken till säg 55 grader. Värme till huset går ut från undre tanken så denna värme i övre går inte ut den vägen. Se till att parametern Exakt framledning är satt till Nej och om blandningsventilen sitter kvar på i250 så ställ den på max.Pumpen kommer då att växla mellan övre och undre tank efter behov.
Hej igen,Kom på en fråga till. Har det någon betydelse vad jag ställer in varmvattnet (ekonomi, normal eller komfort)?
Jo man ställer in övre pannan på en fast temperatur.Ekonomi, normal och komfort påverkar minimumtemperaturen i undre tanken. I min i255 är det 35, 40 resp 45 grader och ställer jag in komfort vill den gärna spetsa med el i övre pannan. Nu kör jag på ekonomi men tidigare körde jag på normal. Elpatronen gick aldrig in med den inställningen så jag har låtit övre patron stå på max 5,5kW.Anledningen till att det är just undre man varierar med de tre inställningarna är att kallvattnet går in och förvärms i undre tanken innan det fortsätter upp till övre för att där toppas upp. Ju varmare under tank desto mer varmvatten får man ut.
Hej,Återigen, stort tack för svar. Är det alltså ”Stopp temp VP C” som man ställer in på låt säga 55?
Värmesystem 1 Max framledning ⁰C 60 Min framledning ⁰C Från Värmeläge Auto Värme från ute ⁰C 16 Värme från tid 60 Kurvlutning ⁰C 58 Kurvjustering ⁰C 1 Nattsänkning ner till ⁰C 12 Framl. Sänks semester ⁰C -3 Exakt framledning Nej VV höjning (Ja) Golvfunktion läge Från Golvfunktion temp ⁰C (25)Värmepump Kompressor Tillåten Stopp vid utetemp ⁰C -22 Max rps 80 Max rps varm temp 50 Ljudreducering schema Från Laddpump 40,00 % Auto inställning laddp --- Gräns kall temp 0 Gräns varm temp 20 Tyst läge schema FrånElpatron Elpanna övre ⁰C 40 Elpanna spets ⁰C 45 Elpanna XVV ⁰C 60 Elpanna övre max kW 5,5 Elpanna nedre ⁰C 45 Elpanna nedre kW 6 Fördröjning shunt 120 Huvudsäkring A 16 Omv faktor strömkännare 1Övre tank Stopp temp VP ⁰C 55 Start/stopp diff övre ⁰C 6
Hej,Tack för utförligt svar.Har det någon betydelse om man har övre tank inställd på max om man har elpatronen avstängd? Kan pumpen slitas onödigt mycket exempelvis?Jag har ju som sagt en VVB kopplad efter pumpen, kommer alltid varmvatten skickas med så hög temp som möjligt till VVB oavsett hur jag ställt in varmvattenproduktionen?