0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag är själv inne på en Atlas, med argument av att det är Thermias flaggskepp just nu.Har en Nibe pump idag som gått 18år och tuffat på så räknar du på att Thermian går lika länge (eller mer) dvs 10.000kr/18år så blir det 555kr/år (eller 46kr/mån) extra. Personligen tycker jag dessa 46/mån är småpengar för vad som en sådan pump löser åt dig så jag skulle utan tvekan lägga de 10.000 och ha fler möjligheter för framtiden. Men det är mina tankar det För jag fråga vilket pris du fått på Atlas pumpen? Skall de närmsta dagarna ta in offerter och då jag inte hittar några som helst listpriser någonstans, ställer jag frågan här om vad andra har fått för prisbild.
en inte allt för grov gissning är att det inte spelar någon roll. Som du nämner kommer atlas med HGW, hetgasteknik, som gör att under vinterhalvåret, när du värmer huset mycket, så kommer du få extra mycket varmvatten. Den del av säsongen när du inte värmer huset mycket kommer det inte vara någon skillnad. Har du ingen fungerande värmepump idag är valet enkelt. Den av dessa två du får först. Har du en fungerande VP idag väljer du den du helst vill ha, bara för att du vill. Skillnaden i angiven effektivitet är så liten att det inte kommer göra någon skillnad så den ena är helt enkelt billigare och den andra dyrare. Enligt deras egna uppgifter är atlas tystare. Så beroende på pumpens placering i huset kan detta så klart vara en bidragande faktor. Båda är inverterstyrda och kommer därför kunna ge bra VV (hög temp), vilket annars kan vara ett problem.
Tack. På Atlas står det att den har ett extra magnetfilter. Antar att Calibra har något också? Hur viktigt är det?
Magnetitfiltret innehåller en magnet så helt fel är det inte att kalla det så. Har man ett golvvärmesystem utan radiatorer och järnrör behövs inget filter. Har man ett radiatorsystem som är tätt och som man ser till att hålla så högt tryck i att det inte är någon risk att det kan sugas in luft i det behöver man inte heller något filter. Magnetitfilter behöver man om värmesystemet läcker så att man ständigt måste fylla på vatten och/eller lufta elementen då det krävs syre för att det ska bildas magnetit men att då bara installera ett filter och köra vidare är ingen optimal lösning på problemet.
Hgw är ”bortkastat” med golvvärme
Intressant. Så mer effektivt om man ha radiatorer då? Är det för att golvvärmen värmer upp plattan och därför inte behöver lika mycket tillförsel av varmvatten?
Hej. Jag hade visst ett inlogg så därför en annan signatur nu. Ja omöjligt att hitta pris på nätet. Fick ca 125k för calibra och 135k för atlas från leverantör. Tydligen har priserna stigit en del.. :p Grejjen är den att jag få Calibran redan i november och Atlas först i Januari så därför jag funderar starkt på Calibra. Men är som du och vill gärna ha det bästa..