0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle vilja höra era åsikter/erfarenheter om luft/luftvärmepump med 2 inner delar och en ytterdel. Jag har ett 2 våningshus på 155kvm ca 75kvm/plan. I dag har jag en Mitsubishi FD35:a på den nedre våningen. Har den som huvudsaklig värmekälla tillsammans med el golvvärme i köket och 2 elelement på vardera toalett samt stöd eldar i braskaminen på nedre plan. Får varmt på det nedre planet men värmen orkar inte upp på det övre planet.Jag funderar nu att byta ut luftvärmepumpen mot en med 2 inner delar/duo för att få upp värmen och skulle då välja en större modell då den jag har går för fullt. Tänker att då med en fördelning ca 70/30% + att vi skulle få kyla på det övre planet där sovrummerna är under varma dagar. Den värmepump jag har är på 6,3kw. Dom två jag funderar på är Mitsubishi rw50 eller någon Panasonic pump. Vet att 2 maskiner är att föredra men rent utseende mässigt och med det kondens vattnet som blir känns det som en bättre lösning. Någon som har någon erfarenhet om detta? För och nackdelar?