Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Normal utblÃ¥stemperatur?  (läst 1101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Normal utblåstemperatur?
« skrivet: 14 september 2022, 20:22:23 »
Hej.

Jag håller på och förbereder inför vintern om jag ska byta luftvärmepump på nedre våningen eller inte.

Från början:

Tvåplanshus med källare. 70 + 70 kvm med rätt så öppen planlösning.

Installerade en Fujitsu AOYR09LECN på nedre plan för många år sen som har fungerat bra, då jag har haft nedre plan som verkstad så har den ofta stått på full värme under vintrarna för att få det någorlunda varmt, den har fått gått helt ensam utan stödvärme.

För ca två år sen Installerade jag en Mitsubishi MSZ-FH35VE2-E1 på övervåningen då jag flyttade in i huset och började renovera.

Fujitsu pumpen håller ca 10 grader inne när det var ca 20-25 minusgrader ute och Mitsubishin ca 16 grader vid lika utetemperatur, då värmde de helt själva utan stödvärme. På hösten
slog det mig att jag hade nog varmare nere än 10 grader några år innan vid 20-25 minus, eller? Mitsubishin är ju en större pump så den borde ju ge mer värme

Samma sommar drog jag in vattenburen golvvärme på hela övervåningen som drivs av värmebaronens VE4 minipanna som en krislösning för att få igång golvvärmen innan vintern. Tog hjälp av en kyltekniker som kollade över fujitsun, han tyckte den jobbade i för lågt tryck, han blåste i lite media och han hade inte tid och felsöka mer och åkte. På vintern kunde övervåningen lätt hålla 19-20 grader när jag boostade lite med golvvärmen vid 20-25 minus men oron över att Fujitsun skulle ge upp mitt i vintern oroade mig, samma lika ca 10 grader när det var 20-25 minus ute.

Nu står vi i en energikris och jag funderar på om Fujitsu pumpen gjort sitt och kommer ge upp i vinter, håller på och renoverar än så det är en kostnad jag helst inte vill ta nu....

Satt igång Fujitsun nyss efter sommaruppehåll för att se om den lever och satt temperaturen på max. 12 grader ute och 12 grader i verkstaden mätt upp utblåstemperaturen till 44 grader/1285 watt enligt en wattmätare och enligt den andra 1255 watt , är det normalt? på utedelen står det 3.A A heating. Tycker det verkar rätt så normal temperatur? Den har isat ihop en gång och det var ca sex år sen och gott klockrent utan strul efter det, bara känts klenare, jag kanske har haft så förut och har känt efter för mycket och bara tyckt den inte orkar värma som pumpen på övervåningen, kanske kan köpa en gasolkamin i vinter för att avlasta Fujitsun lite, gasolen är ju billigare än elen per kw

Mvh
« Senast ändrad: 14 september 2022, 20:30:56 av 3o »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normal utblåstemperatur?
« Svar #1 skrivet: 15 september 2022, 16:45:43 »
Det är en bra pump som lätt klarar 70kvm i - 15C
Jag undrar om den är rrn
Du skriver att du renoverat, kanske an massa byggda?

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Normal utblåstemperatur?
« Svar #2 skrivet: 27 september 2022, 21:42:59 »
Det är en bra pump som lätt klarar 70kvm i - 15C
Jag undrar om den är rrn
Du skriver att du renoverat, kanske an massa byggda?

Den är rengjord  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!