Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knepig planlösning. Hur planera?  (läst 769 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kaostronaut

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Knepig planlösning. Hur planera?
« skrivet: 13 september 2022, 22:14:46 »
Jag har ett äldre lösvirkeshus på 110m2 i El-område 3. Gör av med 16000 kWh per år, Verkar vara typ Hushållsel 5000/Värme 11000 (allt om vintern). Direktverkande el via element under varje fönster typ (Okt-Mar. Självdrag via en tilluftsventil i varje rum. Spisfläkt och öppenspis med insats i köket. PAX-fläkt i duschrummet.

Ska precis installera en LLVP. Köket brukar vara varmt med en liten stödeldning per morgon/kväll. Huset har inga stängda dörrar förutom toa/dusch. Men en jävla irriterande planlösning med en lång lite bruten korridor. Takhöjden inne är bara 215 så placeringsalternativen är både onaturliga och dåliga. Kök i söder, 2 sovrum i norr. PÅ mitten ett stort vardagsrum och en märklig krokig korridor med toa/dusch.

Jag tänker mig innerdelen i mitten av huset i ett hörn på vardagsrummet.

På bilden är rött tilluftskanaler, grönt utsug/spis/pax och gult är LLVP. Är tänket ok eller anus?

Om jag gör av med 11.000 kWh elvärme per vinter, och tänker fortsätta köra elementen på toa och dusch, hur stor LLVP behöver man egentligen? Så stor som man har råd med antar jag, så den slipper gå på topp och höras så mycket etc?

Men finns det någon tumregel? Vilket värde i specifikationerna ska man jämföra mellan? Jag tittar just nu mest på A+++, SCOP Medelvärme över 5.0 och COP-15 på typ 3 och över. Är det en vettig förenkling om man bara är intresserad av att spara pengar på vintern?

« Senast ändrad: 13 september 2022, 22:42:56 av Kaostronaut »

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 611
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Knepig planlösning. Hur planera?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2022, 14:15:19 »
Lite knepigt blir det. Men jag förmodar att det är sovrum i ändan av korridoren som man vill ha lite svalare. Försla är om maskinen får plats på rödmarkerat område då luftströmmen då kan lite lättare passera utbi köksdelen som man också vill ha full värme i eventuellt kanske en golvmodell kan gå in de är bara 74cm breda.

Välj en modell frÃ¥n en erkänns tillverkare Panasonic / Mitsubishi/Fuji-fujitsu/Daikin  välj gärna en modell med lite större innerdel om den fÃ¥r plats sÃ¥ blir ljudnivÃ¥n nÃ¥got lägre. Golvmodell om inte en vanlig fÃ¥r plats eller passar under fönster (beroende pÃ¥ möblering.)

Titta på SCOP/cop vid typ -20 grader samt effekten där. Det är då du behöver effekten, att en maskin har bra SCOP eller hög Max effekt han man ingen nytta av om demontera levererar när du behöver det.

Utloggad Kaostronaut

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Knepig planlösning. Hur planera?
« Svar #2 skrivet: 18 september 2022, 22:54:48 »
Jag valde mellan det gula och din föreslagna placering. Som jag såg på det så går luftens principiella riktning (redan innan VP-installation) från sovrummens tilluftskanaler, genomhuset, ut genom kökets fläkt och vedspis. Och köket stödeldar jag morgon och kväll, så jag hoppas med den gula placeringen och nya luftflödesriktningen ge in liten marginellt bättre värmeutbredning motsovrummen. Men vem vet.

Det gÃ¥r ju som bekant fort i hockey. Jag ställde frÃ¥gan pÃ¥ forumet, fick sedan ett helt ok svar pÃ¥ min offertförfrÃ¥gan med förslag pÃ¥ installation 8 timmar (!) senare. Han hade dagen innan fÃ¥tt leverans pÃ¥ 4 maskiner, och samma dag fÃ¥tt besked om en gjutning han var inbokad till pÃ¥ ett bygge blivit förskjutet ett dygn pga vädret). Bara att slÃ¥ till. SÃ¥ när jag nu sÃ¥g ditt svar sÃ¥ var maskinen redan installerad och  i drift. Hoppas placeringen inte blir avgörande pÃ¥ fel sätt :-) Men tack för input. :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!