Jag har köpt en begagnad Nibe F370 från 2016 som installerades i sommar, så det är först nu som den börjar köra värme. Jag har noterat att jag får extremt hög framledningstemperatur och efter en stund är den ända uppe i inställd max framledning. Därefter sjunker framledningstemperaturen. Den är långt över den beräknade framledningen. Firmware är 9071R7. Nedan är historiken för senaste veckan. Notera att den är satt i semester på eftermiddagen 11 sep.
Min teori är att shunten läcker och därför kommer varmt vatten in i cirkulationen trots att shunten är helt stängd. Annars borde ingen värmetillförsel förutom ev. cirkulationspumpen komma in i systemet och då borde inte heller framledningstemperaturen öka ifall den bara cirkulerar i golvet. Jag har en slinga som alltid är öppen och därför ska det alltid finnas cirkulation. Övriga slingor har rumstermostater. Jag har kontrollerat shuntmotorn och den funkar och det blir betydligt varmare i framledning ifall jag öppnar shunten manuellt, så den verkar ändå vara hyffsat stängd när den är stängd... Ifall varmvatten är avslaget så verkar framledningen hyffsat ok. Då är väl vattnet i tanken inte varmare än det behövs för att uppfylla beräknad framledning.
Har ni någon annan teori? Annars tänker jag att jag köper hem en shunt och byter så får vi se om den ordnar sig. Känns konstigt att en shunt ska läcka, men kanske är vanligare än man tror?