0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Spännande, i synnerhet att tillförlitligheten är 100%! Hur länge har du haft kortet rullande? Min slangpump har rullat sedan 2013 vilket kanske säger något om kvaliteten på hårdvaran. Iof så har den inte loggat så speciellt många timmar sammanlagd drift och jag har fått läsa in koden pånytt en gång, men det var ju ett mjukvarufel...Intressant om givarformeln på nätet, hittade du den på arduino.cc?
HBerggren, är det smidigt med formler för beräkning? Vet av erfarenhet från mjukvaruutveckling att man vid logaritmiska kurvor istället använder Look-Up-tabeller då det är lättare att hantera data än att göra krävande beräkningar.
Jag tror det är cirka 3 år nu.
Nej, det var nog Youtube, så den kan jag klistra in det jag fått:Har inte hittat något ännu som inte går föra in i koden.Har man hittat något bra som man vill ha fler av, t ex fler givare eller shuntgrupper så går det fort att lägga in.
Vet av erfarenhet från mjukvaruutveckling att man vid logaritmiska kurvor istället använder Look-Up-tabeller då det är lättare att hantera data än att göra krävande beräkningar.
Mitt främsta hinder i nuläget är shuntstyrningen men det ska gå att lösa.
Det kanske är flytande kondensering du skriver om här?
Shunt
Trevägsventil
Ett abonnemang kanske kunde vara lämpligt för den kommande appen för att kunna hålla liv i support och uppdateringar.
Laddpumpen(?), alltså cp mellan vp och tank/panna, går ju samtidigt som kompressorn vid värmeproduktion, men den behöver även hålla vpvattnet ofruset vintertid när kompressorn inte går samt ha en sommarfunktion så cp inte kärvar fast. Antifryscirkulationen styrs väl lämpligen baserat på vattentemperaturen? Sommaraktiveringen bör kunna styras kalendermässigt (tex 1g/mån). Cp på radiatorslingan bör ju gå vid/efter behov av innegivaren/nas temperatur. Även denna cp bör ha en sommarfunktion.
Undrar vilka cp som kan styras med externa kommandon (och vilka kommandon)?
Flytande kondenseringFlytande kondensering är väl "rätt temperatur" på radiator/gvvattnet(rvv/gvv) för att nå rätt värmeavgivning för rätt temperatur (börsvärde?) i bostaden? Termostater används "endast" i kallare rum (tex sovrum)? Rätt temperatur på rvv/gvv ökar med lägre utetemperatur, ökad vind och/eller minskad sol. Eftersom det är tröga system tar man hjälp av utetemperaturen(?).
ShuntNu kan jag som sagt inget, men shunt är väl ett fint ord för blandare(?), varmt och kallt vatten blandas från 0-100%. Styrningen behöver lära sig vad som är 0 och 100%, därefter borde styrningen kunna berätta för shuntautomatiken vad den ska göra baserat på temperaturer (i oblandat värmevatten respektive radiatorslingan och önskad rumstemperatur? Det kanske bara är jag, men det känns lite som liknande logik som styr vp fast med en annan givare. Undrar vad det finns för shuntautomatik som passar gamla shuntar och som kan ta instruktioner samt vad för sorts instruktioner för de vill väl inte ta procentsatser?
TrevägsventilOm/när man tvingas elda trä/pellets/elpatron, så behöver vp inaktiveras och kanske volymtanken kopplas om från pannans radiatorslinga till dess varma slinga för att om inget annat utjämna träklabbarnas eldningstoppar? Isf behöver man hitta en "motoriserad 3-vägs kulventil". Såg efter en snabb googling att det finns de som styra av 12V!
LimpmodeBehövs om styrningen får fnatt, samt ett larm behöver kunna gå iväg om det...
Tidigare, när jag elda pellets i en anläggning från hedenhös, byggde jag en shuntstyrning med Arduino. Den fungerade bra i typ ett år innan det blev bergvärme. Jag körde Arduino för att hålla det simpelt. 1-wire tempgivare (DS18....något?) så man slapp krångla med omvandlingar, en liten display så man såg vad som hände och ett reläkort som styrde öppna/stäng på shunten samt drev cirkulationspumpen.
Kika manual för F2025, där finns det beskrivet hur den kör.Grundfos UPM3 15-70 (eller 25-70). PWM-kabeln hittar man på ebay eller tyska ÅF.Det man brukar göra är sätta en tempgivare efter shunten.LK525 är en rimligt prisat ny växelventil.Jag kör dubbla utegivare i samma box.Har tre olika åtgärder på min styrning.