Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Begränsa framledning till undervåning, vad har jag för möjligheter  (läst 1379 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elirich

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Väsby
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin Evolution 13kW
Hej, det här blir mitt första inlägg på forumet efter ha läst ämnen här under snart 2 år och förhoppningsvis lärt mig en del.

Jag har en Daikin (evolution 13kW) bergvärmepump som installerades förra vintern och nu i veckan uppgraderat till riktigt stora radiatorer på övervåningen. Detta då tidigare radiatorer var dimensionerade för oljepanna och inte kunde leverera värme nog, vilket vi märkte förra vintern. Totala effekten på de nya radiatorerna är vid 55/45/20ºC 75W/m2.

Systemet är ett 2-rörs-system.
Jag har ett suettärrenghus. Där undervåningen mest är några extra gästrum, används inte på daglig basis utan vi lever på övervåningen.

Nu undrar jag om det går att begränsa uppvärmingen till undervåningen för att spara el.

Scenario 1: Säg att jag stryper alla vred och termostater på alla radiatorer på undervåningen, men fullt öppet på alla på övervåningen, vad händer med systemet och framför allt bergvärmepumpen då? Pumpen styr ju flöde för att uppnå ett fast delta T 8 grader. Blir det för hög returtemp och pumpen larmar?

Scenario 2: Jag har två avstängningsventilen på huvudstammen till undervåningen, en på tillopp och en på retur. Dessa ligger i parrallel till övervåningens tillförsel. Jag antar att dessa är till för att stänga av kopplingen mellan övervåning/undervåning så man inte behöver tömma hela huset när man byter en radiator på nedervåningen. Men vad tror ni, om jag stryper på dessa så borde effekten bli samma, men att jag slipper gå och strypa varje radiator för sig. Då kan jag ha alla fullt öppet på undervåningen och strypa endast dessa två reglage. Och sen öppna på igen i framtiden när elpriserna är mer normala.

Om inget av det här fungerar, förklara gärna varför? Vilken hårdvara behövs för att jag ska kunna göra det jag efterfrågar?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 917
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Termostatvarianten känns väl nästan bättre, för då hålls ju temperaturen nere till det du sätter den till med termostaterna och värmer inte i onödan där.

Prova och se hur värmepumpen går. Du kan ju skriva upp lite siffror/ha lite koll dagarna innan också så du har något att jämföra med. T ex hur många gånger den startar, hur länge den går, och vad man nu kan få för siffror (har ingen Daikin så jag vet inte). Än så länge kanske det är för varmt ute, så du får kanske prova lite mer senare i höst.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10472
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Du får helt enkel prova hur många termostater som kan vara aktiva utan att det blir problem för värmepumpen. Det bästa är ju att bara kunna strypa flödet till undervåningen men är det vanliga avstängningsventiler så passar de inte för instrypning av flödena. Kanske även finns möjlighet att strypa förinställningen på varje radiatorventil på undervåningen? Man bör undvika att helt stänga av flödena då det finns risk för frysskador på vintern och åtminstone en del värme behövs ju på undervåningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Elirich

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Väsby
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin Evolution 13kW
Så här ser avstängningen ut.
Tanken är inte att sänka så mycket att något fryser, utan till typ 15 grader. Grejen är att det är ganska välisolerat då det är nedgrävt, så tänker mig att det inte behövs mycket för att hamna där.

Kan ni berätta vad skillnaden blir om man stryper en radiator på ratten, eller returavstängningen?


Utloggad Elirich

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Väsby
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin Evolution 13kW
Det här är en representativ bild av de radiatorer som finns på nedervåningen. Ventil med ratt på tillopp och avstängning på retur.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10472
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja det där gamla kranarna bör man kunna strypa flödet med på nedervåningen om de fortfarande fungerar och inte har satt sig i sätena.

Det är praktiskt att kunna strypa returen på radiatorerna om det inte går att göra i termostatventilen. Termostater kan stänga helt ibland och orsaka diverse larm på värmepumpen. Det slipper man om det fortfarande finns ett visst flöde även om det också blir en aningen varmare inne.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Elirich

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Väsby
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin Evolution 13kW
De har inte satt sig, jag har provat att skruva lite på dem.

Men bör man skruva in båda lika mycket, till t.ex. hälften, eller bara tillopp eller retur, som om det var en radiator man ströp?
Vad blir skillnaden?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10472
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Prova skruva in till hälften och mät upp temperaturen där nere med ett par olika termometrar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!