Vi har sedan tidigare ett tvåplanshus + källare 216+ 70 kvm med en Nibe F1255 och 15 radiatorer varav 11 utan termostat, fast instrypta. Fungerat fint. Nu har vi byggt om en del av huset, rivit elektrisk golvvärme och radiatorer och istället där lagt vattenburen golvvärme på ca 45 kvm. VVS firman har valt TECE golvvärmefördelare med styrning och kombination av 17 mm och 12 mm rör. Fördelaren är kopplad direkt till gamla radiatormatningen via en ESBE blandningsventil med tempbegränsning satt till 45 grader. Frågor:
1. Jag får knappt utslag på fördelarens inbyggda flödesmätare med mindre än att jag kopplar ur värmebärarpumphastighet AUTO på F1255:an och sätter den till mint 80%. Känns sådär. Borde man inte ha en separat cp med konstanttryckfunktion, vid golvvärmeförelaren? I AUTO-läge är just nu hastigheten ca 35% och jag får ingen värme i de nya golven. Kanske iofs blir bättre vid kallare väder men ändå.
2. Vore det inte bättre med en riktig shunt istället för en blandningsventil? Som det är nu blir det slingornas termostater+reglerdon som sköter all reglering vid framledningstemp > 45 grader. En kall vinterdag har vi ofta framledning på uppåt 55 grader till radiatorerna.
Jag ska kontakta installatören för diskussion men vill gärna förbereda mig lite med klokskap härifrån!