Då behövs en mellenväxlare om man inte skulle köra glykol i hela radkretsen vilket inte är att rekomendera.
Skulle va bra om du utvecklar synpunkten att det inte är att rekommendera att ha glyckolblamdning i hela radkretsen. Tror att den informationen har ett allmänintresse för en hel del av forumläsarna.

Som du redan i annan tråd kunnat konstatera så har jag blite svårt för att fatta. För små händer helt enkelt.

För att du inte ska behöva lägga tid på långa förklaringar, speciellt bara för mej, så får jag väl börja med att redovisa vad jag redan kan i ämnet.

Det jag känner till, är att rent vatten är absolut överlägset alla andra vätskor, för att användas som värmebärare i våra radsystem. Tror jag mej veta att det beror på att vatten har ett så unikt högt specifikt värmetal. Kanske gammalmodigt att använda den beteckningen, men ändå... Tror ingen leds vilse.

Blandas frostskyddsvätska i så späds det rena vattnet med en vätska som har lägre specifik värme. Det är en nackdel som vi alla får finna oss i, i våra bilar. Där blandas ofta 50/50%, för att få högsta möjliga säkerhet på att vätskan cirkulerar även i 40 minusgrader. Den försämringen av värmebärarförmågan kan vi leva med i bilar.

I hus brukar man så vitt jag vet vanligen nöja sig med en blandning som räcker för 6-7 minusgrader. Alltså en förhållandevis liten inblandning. Det förhindrar inte att issörja bildas om det blir riktigt kallt, men gör att inget går sönder genom frostsprängning. Det innebär att värmebärarförmågan under normal drift, försämras ytterst marginellt. Men innebär samtidigt att systemet inte lätt som en plätt kan återstartas om huset fått djupfrysas ner till 30 graders kyla. Allt är helt, men sörjan hindrar cirkulationen.

En annan nackdel som jag känner till är att frostskyddsvätskan sänker ytspänningen. Det gör att t.ex den gamla typen av reglerventiler på elementen kan fukta eller t.om. fälla någon droppe. Inte när systemet är i drift (varmt), men väl om det kylts ned riktigt ordentligt.

Själv tycker jag att fördelarna är så uppenbara och nackdelarna som jag redovisat är så hanterliga att valet är lätt om man har farhågor för frysning. Eventuell marginell förlust av COP får vägas mot riskerna för sönderfrysning.

Bra om du utvecklar de ytterligare nackdelar som finns overlander.

/Knut.