Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Modifiera fläktarna i f470?  (läst 813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Animan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Modifiera fläktarna i f470?
« skrivet: 09 september 2022, 13:31:15 »
Hej! I min förra pump, Nibe 410p, modifierade jag flödet i läge C så att det skapades ett övertryck i huset isf för det sedvanliga undertrycket. Det gjorde jag genom att flytta om stiften för läge C på plinten bakom panelen.
Någon som vet om det går att göra något liknande på 470:n? Kan en bara komma åt de olika lägena genom displayen som något trubbigt anger ett visst antal procent av tillgänglig fläkthastighet?
Hur ska jag veta vilket läge som är det bästa för mitt hus och de flöden de kräver? Normal (50%) kanske inte är den optimala hastigheten?
Tacksam för användbara ledtrådar!


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9746
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Modifiera fläktarna i f470?
« Svar #1 skrivet: 09 september 2022, 14:23:21 »
F470 har ju den nya typen av energisnÃ¥la fläktar som kan styras elektroniskt. Du kan hyra en luftflödesmätare med tratt frÃ¥n  t.ex. Soliduct och mäta flödena i alla frÃ¥nlufts- och tilluftsdon och ställa in flödena. https://soliduct.se/varmeatervinning/uthyrning-luftflodesmatare.htm
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Animan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Modifiera fläktarna i f470?
« Svar #2 skrivet: 09 september 2022, 19:45:48 »
Ja, jo, men jag undrar hur jag kan modifiera flödena från de förinställda lägena, inte hur mycket luft som omsätts i varje rum.
En sak är att justera in flödena efter det antal liter som sak omsättas, men jag vill ju göra om något av fläktlägena så att tilluften blir större än frånluften, alltså skapa ett övertryck i huset.
Någon mer som vågar ge sig på ett resonemang i detta härad?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9746
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Modifiera fläktarna i f470?
« Svar #3 skrivet: 09 september 2022, 19:58:49 »
Man vill inte ha övertryck i huset. Det kan ge skador på konstruktionen då fuktig inomhusluft tränger in och upp i byggmaterialet. Ska alltid vara ett litet undertryck.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Animan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Modifiera fläktarna i f470?
« Svar #4 skrivet: 09 september 2022, 20:46:48 »
Absolut, visst är det så med övertrycket, men jag använder det tillfälligt isf rökgasfläkt på toppen av skorstenen. Perfekt när det är surväder och kakelugnssäsongen drar igång. Med långa och smala rökkanaler så är det inte så fiffigt med undertryck.
När det är övertryck i huset och alla fönster och dörrar är stängda finns det bara en väg för tilluften att ta vägen; genom skorstenen, och då tar den mer än gärna armkrok med rökgaserna. När röken väl funnit rätt väg ut så är det bara att gå ifrån övertrycksläget, om jag nu får till något sådant...

Utloggad Axcentic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Modifiera fläktarna i f470?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2022, 19:33:41 »
Absolut, visst är det så med övertrycket, men jag använder det tillfälligt isf rökgasfläkt på toppen av skorstenen. Perfekt när det är surväder och kakelugnssäsongen drar igång. Med långa och smala rökkanaler så är det inte så fiffigt med undertryck.
När det är övertryck i huset och alla fönster och dörrar är stängda finns det bara en väg för tilluften att ta vägen; genom skorstenen, och då tar den mer än gärna armkrok med rökgaserna. När röken väl funnit rätt väg ut så är det bara att gå ifrån övertrycksläget, om jag nu får till något sådant...

Öppna luckan för att komma åt displayen. Håll sedan Tillbaka-pilen intryckt i 8 sekunder. Då dyker servicelaget upp.
Klicka in på det så kan du komma åt att ställa in procent för både från och tilluft.

I ditt fall borde du kunna välja tex läge 1 (normal) 60% frånluft och 57% tilluft.

Sen i läge 2 tex 60% tilluft och 57% frÃ¥nluft. 

Sen när du väljer läge 2 så går den tillbaka till läge 1 normal efter 4h.

Tror det borde funka.

Utloggad Animan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Modifiera fläktarna i f470?
« Svar #6 skrivet: 19 december 2022, 13:10:54 »
Funkar! Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!