0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
elmätare som tar hänsyn till effektfaktor
Du kan se antal körda timmar i menyn. Sedan beräknas väl förbrukad energi approximativt beroende på storlek, vilka cp du har och vilka effekter ni angett och skrivit in?
Det är konstiga siffror. 82000 kWh värme har producerats på 8 år vilket blir ca 10000 kWh per år. Jag tvivlar på att det finns hus på 140 m2 med inredd källare som drar så lite värme. Har man ett sådant hus installerar man inte en värmepump på 13 kW. En pump på 5 kW hade räckt mer än väl. 9000 kWh för varmvatten blir lite över 1000 kWh per år. Man brukar räkna med 5000 kWh för varmvatten för en normalfamilj. Varmvattenberedarens värmeförluster är säkert 500 kWh per år om inte mer. Kompressorns förbrukning verkar mer rimligt. Går kompressorn 2500 timmar per år och drar 3 kW blir elförbrukningen under 8 år 60 MWh.
Det går montera en energimätare på värmebäraren om man vill veta exakt. Sen mät ingående energi med en elmätare som tar hänsyn till effektfaktor.Det billigaste sättet är att se om effekten är fel är om elpatronen behöver gå in tidigare än andra år i förhållande till utetemperatur. En kyltekniker kan undersöka om kylkretsen går som tänkt utan energimätare när som helst under året.
Är det inte värmepumpens totala elförbrukningen som är intressant för trådskaparen?
Nja, på värmesidan gör jag nog inga ingrepp utan att vara relativt säker på att något är fel.Förstår inte riktigt vad du menar med el-patronen. Den har väl inget med verkningsgraden på själva värmepumpen att göra?Den har hur som helst aldrig gått igång annat än för varmvattenspets. Pumpen har klarat värmen utan hjälp.
Ok, inga COP-tester kommer du göra med andra ord.
Nja, det sa jag väl ändå inte
Går det att testa COP på något vettigt sätt?
Jag tar till mig tipset om att ta in en servicetekniker och göra en genomgång. Det kan ju vara dags efter 8 år hur som helst. Problemet är väl att hitta någon som har tid.
Låter klokt. Var i landet håller du hus?