Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter  (läst 3688 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nabben4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska byta ut gammal värmepump och börjar närma mig ett beslut. Ca 170 kvm, öppen planlösning i ett plan, FTX, nära kusten i Blekinge. Väljer just nu mellan Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35. Enligt offerterna är priset samma, 24 000 kr installerat och klart. Det är väl rätt ok pris?

Sumon är lite kraftfullare och kanske något tystare pga större innedel. Stylish XRH30 är mindre och snyggare och verkar ha bättre styr- och övervakningsmöjlighet i ONECTA än i Mitsubishis motsvarighet. Eller?
Prestandan skiljer väl inte så mycket i Blekinges temperaturer och jag tror att även Stylish XRH30 räcker till.

Enligt installatören har Hero LN35 högre ljudnivå så den går bort, annars samma pris, 24 000 kr.

Motsvarande Daikin Caldo II XRH30 är enligt installatören ett något sämre val än Stylish. Vet inte varför han anser det. Annars finns ju Caldo i en större variant, XRH40. Vad ska man tro om jämförelsen Stylish och Caldo?

Det som bekymrar mig och som jag inte riktigt fattar är detta med fläkten i innedelen på XRH30, i alla fall på Caldo. Vissa på forumet verkar ha problem med att köra fläkten manuellt, tex att sätta den i läge 3 och sedan få den att hålla sig där. Dvs att den varierar varvet även i manuellt läge. Vill inte att fläkten ska åka jojo upp och ner då jag stör mig mer på ljud som varierar än ett konstant sus. Kan någon förklara hur styrningen av fläkten på just Stylish XRH30 fungerar så vore jag tacksam.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #1 skrivet: 09 september 2022, 07:15:00 »
Sumo 35 och Caldo 40 är rätt jämförbara effekmässigt, Sumo ligger t.o.m bättre till i lite mildare klimat där du befinner dig.
Stylish har inte samma prestanda när det gäller effekten.
Jag har en XRH40 hemma, men kör den bara sporadiskt, då vi också har jordvärme, så jag har svårt att säga hur fläkten styrs över tid.
Det jag kan säga är att den i alla fall i Auto och kylläge ligger på en bekväm ljudnivå så länge den får jobba hela tiden, och man inte t.ex. lämnar en dörr öppen, då varvar den upp rejält i läge auto.
Manuellt har jag inte kört just något då jag tycker autoläget fungerar bra, finns liksom ingen fördel med att försöka tvinga fläkten i ett visst läge och kanske få sämre COP som resultat då kylprocessen kan påverkas negativt av att maskinen själv inte får optimera driften "fritt", troligen är det detta som Daikin vill "Påverka" genom att inte låta maskinen gå helt manuellt, även om man vill det själv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #2 skrivet: 09 september 2022, 09:46:11 »
det blir tufft för de små modellerna att klara 170kvm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #3 skrivet: 09 september 2022, 11:09:10 »
Lär aldrig bli kallare än -15 grader där, drygt 5 kWh värme då borde klara kanske 120-130 m2, och som regel når man inte alla 170 m2 med en värmepump ändå?
Men det vet ju bara husägaren.
Problemet med maskinerna som är ännu kraftfullare är att de kräver, och förbrukar, upp till 16 A på en fas, kan vara ett problem om man har 20 A huvudsäkringar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #4 skrivet: 09 september 2022, 20:01:31 »
Kör på Stylish, just nu den finaste Daikin i XRH-sortimentet. Bra pris på den om det är som du skriver.
Skulle tro att installatören syftar till att Stylish jämfört med Caldo 2 är en mer påkostad produkt. Går tystare känns rejälare byggd om man jämför rakt av.  Caldo är inte dålig, men den känns mycket mer budget. Väldig enkel, man har fokuserat på funktion/prestanda.
Stylish xrh placerar sig någonstan mittemellan caldo xrh30 och xrh40 i effekt. Så ett bra val.
Daikin Onecta är suverän, snyggt enkelt och mycket funktion i ett användarvänligt format. Mycket stabil App den bästa på marknaden enligt mig. Ha det gott!

Och vänta inte för länge, enormt hög efterfrågan just nu i hela Sverige så snart drabbas vi väl av leverans problem på pumpar eller extremt långa lev.tider på installation.
« Senast ändrad: 11 september 2022, 11:44:46 av R32 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #5 skrivet: 10 september 2022, 09:16:03 »
Reagerade lite på priserna, känns nästan oseriöst billigt, men vad vet jag.  dontknow
Ingår stålfäderdämpare?
Ingår elinstallation?
Hur många meter rör ingår i grundpriset?
Hur stort är ROT-avdraget?

Vi tar i alla fall 1000 kr mer, utan elinstallation, men med stålfjäderdämpare och upp till 5 meter rördragning, och med priser som ligger ca 1500-3000 kr under "extrapriserna" på årets stora Noliamässa för några veckor sedan.
« Senast ändrad: 10 september 2022, 09:18:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #6 skrivet: 10 september 2022, 10:59:56 »
Håller med, otroligt billigt om det är en stylish för det priset. Vilket jag inte tror riktigt.
Även om priset avser Caldo XRH30 är det oseriöst billigt.
Men priserna kan nog spreta lite ännu då det varit ett antal prishöjningar bara i år och vissa kanske inte har justerat riktigt. Offerten kanske är gammal osv. Hur som helst så får man räkna med att det kan bli brist på populära modeller framöver så. Vill man säkra en bra maskin innan kylan,  bör man agera snabbt. Helst igår  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #7 skrivet: 10 september 2022, 12:58:18 »
Jo, vi har nog bokat upp 20 kunder bara senaste veckan, bokade till mitten av November nu.
Vi lär vara bokade fram till Jul inom 14 dagar.
Idag jobbar vi med sammanställning av alla pumpar vi sålt för att se om och vilka modeller vi har för lite av i lager.
VI kommer att behöva justera upp våra priser med ca 7.5% för att kompensera oss för de prishöjningar som varit på maskiner som vi inte köpt in innan prishöjningarna nyligen.
Även plastkanaler, kopparrör och kabel har blivit mycket dyrare senaste året.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nabben4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #8 skrivet: 13 september 2022, 09:44:44 »
Tack för åsikterna. Det stärker min tro på att Stylish är valet.

Priserna är muntliga men nu ska han komma och titta på jobbet, får se om det håller. Vet inte exakt vad som ingår men det är troligt att pumpen får sitta på samma plats som den gamla så då är åtminstone håltagning gjord och el finns där. Ca 3-4 meter rör som krävs skulle jag tro.

Vad gäller dimensionering så är jag inte helt säker. Nuvarande 19 år gamla Mitsubishi med 3,6 kW märkeffekt orkar inte riktigt med när det blir -5 eller kallare. Dock få dagar per år det är kallare än -5. En XRH30 ger väl bra mycket mer effekt vid både -5 och -15 grader så jag tänker att en sådan ändå borde räcka. Eller underdimensionerar jag?

Vi har öppna dörrar till sovrummen och visst är det kallare där men FTX brukar skicka in ca 18 grader om man har 21 grader i huset. Sovrummen brukar på vintern nog ligga på mellan 19 och 20. Lite för kallt kanske men med den nya pumpen borde man kunna komma lite högre...?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #9 skrivet: 13 september 2022, 14:27:15 »
3.6 kW märkeffekt stämmer nog inte.
Möjligen nominell effekt?
Vet inte om du skrivit vad du haft fram till nu, det behöver vi veta för att veta säkert om din nya ger högre effekt, men det gör den nästan säkert.
Men det fanns kraftfulla värmepumpar även tidigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nabben4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #10 skrivet: 18 september 2022, 17:25:47 »
Det är jag som uppenbarligen inte har koll på termerna. Modellen är en Mitsubishi MSZ-A09RV. Enligt manualen står det för uppvärmning: ingång 0,99 kW och kapacitet 3,6 kW. 0,99 är väl då nominell effekt? Och 3,6 kW vad den kunde leverera som ny vid någon viss utetemp (+7?)

I manualen framgår det dåligt vad den ger för effekt vid olika temperaturer. Det enda som står är märkningsomständigheter: uppvärmning utomhus: 7 grader C DB och 6 grader C WB. Garanterat funktionsomfång: nedre gräns -9,5 grader C WB.

Produktspecifikationerna för moderna pumpar är mer utförliga. Tex har en XRH30 en kapacitet på 0,8-6,9 kW och en nominell kapacitet på 3,2 kW. Effekt vid -15 är 4,7 kW och vid -5 är det 5,2 kW. Det låter som att den levererar minst det dubbla. För värdet 3,6 kW på den gamla maskinen är väl inte direkt vid -15 grader...?

Finns det någon idé om vad min nuvarande A09RV skulle kunna ge vid -10 grader? Den rengjordes med tryckluft för 2 år sedan.  Så att jag kan jämföra med XRH30 som ska ge 4,8 kW vid -10 grader.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #11 skrivet: 19 september 2022, 07:40:13 »
Strax under 2 kW skulle jag gissa.
RW35 ger 5.3 kW vid -15, XRH 40 ger 5.0 kW vid -15, Stylish ger 4.7 kW vid -15.
Nu är jag inte påläst på din gamla pump, men antagligen är märkeffekten 0.99 kW, alltså vad den förbrukar som mest.
Det borde ge en uteffekt på minst 3.6 kW vid +7 grader.
De värmepumpar du jämför med är, om detta stämmer, ca dubbelt så kraftfulla, drar minst 2 kW som mest, och ger upp till 5 gånger så mycket värme som de förbrukar el.
Större kompressorer, och smartare konstruktion på förångare och kondensor, i kombination med elektroniska expansionsventiler har gett mycket förbättrad prestanda på senare år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nabben4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #12 skrivet: 20 september 2022, 10:14:53 »
Nu har jag haft hembesök och fått ett pris på en Stylish XRH30 på 26000 kr. En annan offert är på 28500 kr. Kan troligen bli installation i mitten eller slutet av oktober. De har mycket att göra så min beställning är i grevens tid.

En Stylish har fyra eller fem fläktlägen, lite oklart i broschyren med antalet, men det högsta ska låta 41dB(A). Möjligen är det lite mycket, den gamla pumpen har enligt specen 35 dB(A) på högsta fläkthastighet. Någon som vet om det går att tvinga Stylish till att inte gå över det nästa högsta steget som låter 31 dB(A)? Jag tror nämligen att Stylish flyttar väl så mycket luft som den gamla även på näst högsta fläkt så det borde oftast räcka. Blir det någon riktigt kall period får man kanske köra på högsta hastighet men det är inte många dygn på en vinter.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #13 skrivet: 20 september 2022, 16:45:53 »
Man måste även jämföra vilket luftflöde det är på respektive ”ljudnivå”  då det kan vara stora skillnader
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Stylish XRH30 eller Mitsubishi Sumo RW35 - åsikter
« Svar #14 skrivet: 20 september 2022, 16:47:44 »
Nu har jag haft hembesök och fått ett pris på en Stylish XRH30 på 26000 kr. En annan offert är på 28500 kr. Kan troligen bli installation i mitten eller slutet av oktober. De har mycket att göra så min beställning är i grevens tid.

En Stylish har fyra eller fem fläktlägen, lite oklart i broschyren med antalet, men det högsta ska låta 41dB(A). Möjligen är det lite mycket, den gamla pumpen har enligt specen 35 dB(A) på högsta fläkthastighet. Någon som vet om det går att tvinga Stylish till att inte gå över det nästa högsta steget som låter 31 dB(A)? Jag tror nämligen att Stylish flyttar väl så mycket luft som den gamla även på näst högsta fläkt så det borde oftast räcka. Blir det någon riktigt kall period får man kanske köra på högsta hastighet men det är inte många dygn på en vinter.

Om den gamla har 35 dB på högsta läget tror jag inte mycket på men har ju haft fel förut.
Kan inte ha flyttat så mycket luft i den farten.

Du kan begränsa Stylish manuellt till den maxfläkt hastighet du vill ha.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!