0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur fungerar en flvp........alltså arbetsgången, vad bestämmer gångtider av kompressor och elpatron, start o stopp osv....Har läst så mkt om olika inställningar som görs på olika parametrar (mest mark-vp föstås..) men finns det eller behövs det ej på flvp.Eller är det så att Nibe 310P är en snikmodell som jag känner att det är lite... Mest funderar jag på hur den arbetar, vad som händer helt enkelt ?Kan någon här förklara lite..?Mvh J-O, tack för ett trevligt forum, med mkt humor och kunskap!!
En grej jag har undrat över är varför en FLVP alltid har lägre cop än övriga typer av värmepumpar, det kanske finns någon logisk och självklar anledning till detta, men borde det inte gå att använda en effektivare kompressor till FLVP:ar ?
Citat från: zoom skrivet 18 april 2006, 10:32:46En grej jag har undrat över är varför en FLVP alltid har lägre cop än övriga typer av värmepumpar, det kanske finns någon logisk och självklar anledning till detta, men borde det inte gå att använda en effektivare kompressor till FLVP:ar ?Anledningen är nog att de flesta FLVP:an (utom Comfortzone) jobbar med fast kondensering. Varför de inte har växelventil och flytande vet jag exakt inte men troligen är det för att uteffekten från dem är så låg att skillnaden i uteffekt mot flytande kondensering blir så liten att det inte motiverar en extra växelventil.
Jag sitter lite och funderar på vad "normala" frånluft värmepumpar är?Som jag ser det finns det två sätt att köra värmepump, fast och flytande kondensering. Dessa två begrep får inte blandas ihop.Flytande kondensering är att föredra när det gäller driftekonomi.Fast kondensering kan optimeras om man har en ordentlig skiktning i beredaren, och kondensorslingen är lämpligt utförd.NIBE har inte patent på att skikta sina beredare även "normala" frånluft värpumpar nyttjar denna egenskap.Faktum är. Flytande kondensering är att föredra./A