0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det skrivs mycket om att strypa radiatorer eller skruva ned cirkulationspumpen för att få rätt delta T VB. Vad är poängen med att ha delta T VB på 7-10 gr?? Varför inte köra cirkulationspumpen för fullt så blir hela radiatorn varm istället för bara halva?? Nån som vill förklara...
Citat från: Harri ( Gotland ) skrivet 05 april 2006, 17:41:48Det skrivs mycket om att strypa radiatorer eller skruva ned cirkulationspumpen för att få rätt delta T VB. Vad är poängen med att ha delta T VB på 7-10 gr?? Varför inte köra cirkulationspumpen för fullt så blir hela radiatorn varm istället för bara halva?? Nån som vill förklara... Kortfattat är det för att din kompressor ska må bra å ge bra effekt, du höjer även livslängden på kompressorn avsevärt..Så det handlar om ekonomi helt enkelt...
Jag har en temperaturskillnad på ca 6 gr (som jag reglerar med hastigheten på cirkulationspumpen) mellan värmepumpens in /ut OAVSETT vad jag har för temperaturskillnad till / från radiatorerna. Jag fattar inte varför det skulle vara så himla viktigt att få rätt differens över radiatorerna när vattnet som går till värmepumpen ändå inte påverkas
Jo, jag har en cirkulationspump till värmepumpen och en till radiatorerna. Värmepumpen är dockad till en Nibe City som har en inbyggd "acktank" på ca 200 liter varifrån jag shuntar ut lagomt till radiatorerna. OK att "lagom delta T VB" inte gäller mig som tydligen inte har "flytande kondensering". Tack för svaren... ( man lär sig nåt nytt varje dag, har bara haft värmepump i två månader )