Hej,
Jag har väldigt svårt att bestämma mig för var den bästa placeringen av LLVP i vårat hus är. Här kommer lite info om förutsättningarna.
Huset är ett tvåplanshus där undervåning är hall, kök och en stort vardagsrum med öppen planlösning. Övervåningen är uppdelad i fyra rum ett allrum och tre sovrum som alla har dörr ut mot allrummet. Huset har en hyffsat modern FLVP för uppvärmning idag med vattenburen golvvärme i betongplatta på nedre plan och radiatorer på övervåningen. Både golvvärme och radiatorer går på en gemensam matning från FLVP med en shuntventil.
Syftet i huvudsak med LLVP är att komplettera FLVP och sänka uppvärmningskostnaderna, kyla är en bonus och inte viktigt. Förhoppningen är att kunna inaktivera eltillskott på FLVP.
Att placera LLVP på bottenvåning är installationsmässigt klart enklast då utedel kan stå på marken och el finns redan bredvid. Ytterligare en fördel med denna lösning är att risken för vibrationsljud är nästan obefintlig och utedelen står så till att den inte syns. I detta fall oroar jag mig lite för att FLVP kommer ha svårt att samverka med golvvärmen, jag misstänker att det blir lite antingen eller.
Att placera LLVP på övervån med innedelen i allrumet är installationsmässigt mer komplicerat och utedel kommer behöva monteras på fasad med sovrum på andra sidan med risk för vibrationsljud. Däremot är i detta fall förhoppningen att kunna stänga av radiatorerna och ställa om FLVP som enbart ett golvvärmesystem och jag har fått för mig att denna lösning är tekniskt sett en bättre med tanke på hur uppvärmningssystemet i huset ser ut.
Jag bifogar en skiss över planlösningen där jag ritat in LLVP i de olika alternativen, utedel är grön rektangel och innedel är röd.
Tacksam för råd och tips