0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vill absolut inte ha kärnkraft.Det finns företag beredda och klara för att bygga havsbaserad vindkraft för 300 miljarder, Danmark har visat att dessa går att bygga på 3 år. Deras som byggdes på 3 år försörjer 490000 villor med el.Sedan de få timmar vi har effektbrist, ja då kan det vara ok att bränna olja.Stärk upp kraftöverföringarna som det var tänkt så agerar vattenkraften batteri.
Jag är inte förtjust i kärnkraft och jag hatar vindkraft, dessutom tycker jag solceller/solcellsparker är skitfult.Men att hylla Danmark som byggt en havsbaserad vindkraftspark som bara förser Danmark med en liiiten del av sitt elbehov är nog ingenting att ta efter, dessutom är lönsamheten ytterst tveksam med havsbaserad vindkraftspark. Danskarna måste importera kärnkraftsel från Sverige och Norge för att ha ström så det räcker, dom har tagit ett totalförbud mot kärnkraftverk men att importera kärnkraft är det inga problem att göra men är det inte det som kallas dubbelmoral. För att säkerställa elbehovet finns det ingen annan lösning än att bygga kärnkraftverk, helst statliga eftersom privata aktörer helst ser till plånboken än säkerheten.För att vi ska kunna förse dom svenska villorna med ström behöver vi montera havsbaserad vindkraft till en kostnad 1.5 biljoner och så måste det blåsa! eller så bygger vi 31 kärnkraftverk som kan förse hela Norden inklusive deras industrier tills samma kostnad som för vindkraftsparkerna. Nä jag gillar inte kärnkraft men jag hatar vindkraftsverken, är det ens någon förutom jag härinne som sovit precis under ett vindkraftsverk? Det enda vi ska kopiera från Danmark är hur dom hantera brottsligheten och integrationsproblemen.
Jag har inte hörn nån som påstår att vindkraften är ljudlös däremot brukar dom byggas på platser där det inte bor nån så dom stör inte boende som vistas vid sina hus.
300m från fast bosättning planerar de här. Faller vindkraftverket omkull är det på hustaket (nästan).
Är man positivt inställd till att fåglar, fladdermöss och insekter slaktas och att det är helt ok med att mikroplaster sprids i miljön. Nöjer man sig med att få tillgång till el då det blåser och är gärna utan el då det inte blåser, då ska man såklart bygga vindkraft.Vill man däremot ha tillgång till el dygnet runt, året runt och vill bevara fåglar, fladdermöss och insekter samt tycker illa om att det sprids mikroplaster i naturen och havet. Då är kärnkraft ett väldigt bra alternativ.
Återigen, det är en utopi att tro att ny kärnkraft skulle vara igång tidigare än om 15 år. Kompetensen finns i första hand i Kina och Ryssland.Om vi nu har företag som vill bygga havsbaserad vindkraft så låt dem göra detta sedan kan man babbla om det andra under tiden.
Får man bo så nära eller kommer huset rivas.