Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sänka elförbrukning Ctc EcoAir + EcoEl  (läst 634 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin A

  • Gäst
Martin A
Sänka elförbrukning Ctc EcoAir + EcoEl
« skrivet: 03 september 2022, 22:07:00 »
Hej!

Har just nu en luft-/vatten värmepump Ctc EcoEl 1550 (tror jag) + EcoAir 107. Pannan är sannolikt från ca 2008, och har dåliga möjlighet för automatisk styrning. Bor i ett 50-tals tegelhus, 1,5-plan, 140kvm boyta + 80 källare. Årsförbrukning på ca 16.000 kWh el, (värme inkl hushållsel). Bor på västkusten, SE4.
Har nyligen installerat solceller på 9 kW, beräknat 8000 kWh per år.

Solcellerna drar ju in en del, men det enda man kan var säker på är väl att priset i vinter kommer vara högre än nu…
Så nu börjar jag fundera hur man ska lyckas hålla nere elkostnaderna ytterligare. Har några funderingar nedan:

1. Installera ack.-tankar för att kunna köra VP när elpriset är ”lågt”, tex nattetid alt. vid tillgång på solel.
Hur funkar det att installera en ack till en VP? Blir det bra? Någon som har erfarenheter? Jag inser att jag kommer få göra någon hemmafixad lösning för att schemalägga körningen, men om vi bortser från det, är det rimligt? Och ungefär hur stor ack kan vara rimligt?

2. Jag har i någon dokumentation hittat att min värmepump har ett års-COP på 2,7. Oklart hur det är uträknat och för vilket klimat... Är det värt att överväga att byta upp sig till en nyare värmepump för att få bättre verkningsgrad? Bor i södra Sverige, västkusten, så vintrarna är hyfsat milda.

3. Har även funderat på att installera vedpanna eller pellets som komplement vid högt elpris. Drar med sig lite med lagring av ved/pellets mm men kanske kan kapa de värsta elpristopparna? Skorsten finns redan.

4. Nåt annat?

Varsågod att såga mina idéer :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!