Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
IVT Greenline 2002 med rumsgivare, för varmt när det blir kallare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: IVT Greenline 2002 med rumsgivare, för varmt när det blir kallare (läst 557 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
LasseT
Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 195
Karma +0/-0
LasseT
«
skrivet:
03 september 2022, 20:06:38 »
Citera
Hej,
ett par bekanta har en gammal IVT Greenline från 2002 med både ute & inne-givare.
Deras problem är att det blir varmare inne ju kallare det är ute, och de påstår (jag har inte varit där & sett det) att den styr delvis på returtempen.
Tips om hur man ställer in den?
Hänvisning till manual?
Loggat
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30351
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: IVT Greenline 2002 med rumsgivare, för varmt när det blir kallare
«
Svar #1 skrivet:
03 september 2022, 20:31:05 »
Citera
Jo, den styr på returtemp.
Det är enkelt att åtgärda, man sänker kurvans lutning så kommer det rätta till sig.
Men exakt till vad är individuellt för varje hus, det finns inget "facit" att använda.
Sen är jag inte säker på vilken manual som passar till en 2002 IVT, jag bifogar båda de som kan vara aktuella.
https://cdn.jseducation.se/files/pages/greenline-4-17_1997_cl226.pdf
https://cdn.jseducation.se/files/pages/ivt-greenline-anvandarmanual-cde.pdf
«
Senast ändrad: 03 september 2022, 20:36:46 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
LasseT
Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 195
Karma +0/-0
LasseT
«
Svar #2 skrivet:
03 september 2022, 20:47:43 »
Citera
Tackar!!
Jag printar aktuella sidor och ger till dem, så får vi se om de fixar det.
Loggat
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.
Per Lu
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 762
Karma +1/-0
Kön:
En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
Per Lu
«
Svar #3 skrivet:
04 september 2022, 09:17:23 »
Citera
Om innegivaren sitter på "rätt ställe" dvs där man vanligtvis vistas kan det räcka med att justera upp innegivarens påverkan till 100% (1.11 ställs på högsta värdet 10)
Installatören ställde in kurvan 4,4 på min C7 vid installationen 2002. Efter många år kom jag i kontakt med detta forum och justerade in "rätt" kurva enligt instruktionerna i forumet. Rätt kurva blev 2,6! Trots att kurvan var så fel inställd i flera år märket jag ingen skillnad på innetemperaturen vid olika utetemperaturer eftersom jag har en innegivare som är uppställd på högsta värdet 10.
Så åtminstone i mitt fall kompenserade min innegivare helt och hållet för den felaktigt inställda kurvan.
Loggat
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)
From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 765
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
Kkn
torbjorn_forsman
racercalle
Perfa76
Pumparn96
Totning
jantijanti
Josth
lubbis
purjo__
Bjober
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info