Utan att veta vad du har för kamin men ett hus som har mekanisk ventilation , inte FTX , har ett undertryck .
För att undvika rök från eldstaden att tränga in i bostaden så är en uteluftsanslutning nödvändig till eldstaden (kaminen)
Att använda den varma inomhus luften kan öka verkningsgraden på kaminen men samtidigt så kommer lika mycket förbränningsluft som kaminen förbrukar att behöva tillföras till huset , någonstans ifrån , kall utomhusluft som måste värmas upp , kanske från ö-våningen men definitivt där det är som mest otätt i ditt hus .
Har själv ofrivilliga tilluft ventiler i mitt hus , strömbrytare i yttervägg , utomhusluften kommer via elrör som går till belysning / eluttag på utsidan av huset .
Jag förstår vad du menar och du har delvis rätt.
Vi har ett undertryck i huset som fläkten i flvp ordnar. Vi har dock inte någon fläkt på taket utan det är enheten som trycker upp och ut luften.
Vid varje fönster och altandörr sitter det en ventil i överkant som ska släppa in luft utifrån. Allt detta har jag självklart tänkt att behålla, jag vill bara dra ned på luftomsättning i huset när det är som kallast ute och vi eldar mycket. Känns lite fel att elda i kaminen (som drar ut massa luft) för att värma huset och samtidigt blåsa ut den värmda luften. Nu har vi kaminen på plats och har ingen (eller med mycket stora problem) möjlighet att montera ett extra luftinsläpp till kaminen.
Hör att många partar om att förstöra huset osv men när jag läser på folkhälsomyndighetens hemsida så är det en väldig skillnad idag och på 80-talet.
Jag gjorde ett snabbt överslag:
Rekommendation i skolor är 7 liter/sekund per person i luftomsättning vilket motsvarar ca 1 209 000 liter för 2 personer.
Min luftomsättning i huset är 4 800 000 liter / dygn
Huset är ca 392 000 liter stort
Luften i huset byts ut ca 12.5 ggr / dygn.
Om vi samtidigt eldar i kaminen så drar vi ut ca 25000l/timma.
Tycker att det är lite mycket.