Efter många års vägran har jag insett att det är dags att krypa till korset och installera en hårfö… jag menar luft-luftvärmepump. Har direktverkande el och rätt stort hus.
Letade runt lite och hittade en lokal auktoriserad firma som faktiskt kan både leverera och installera en Panasonic CS-HZ25XKE till hyggligt pris.
Nu börjar funderingarna på exakt vad jag ska förbereda för installation.
1: Jag har trähus så jag tänkte ställa utedelen på markstativ. Jag begriper att jag behöver förbereda underlaget med plattor eller liknande, men min undran gäller den exakta placeringen: hur flexibel kan montören vara i ”sidled”? Jag har en altan rakt utanför den punkt jag tänkte sätta innedelen. Kan man enkelt dra rören 50-150cm i sidled?
2: Är det dumt att be installatören hänga upp utedelen på fasaden istället, så kan jag i lugn och ro ordna med markstativ senare?
3: Optimal ”estetisk” placering av utedelen hade faktiskt varit runt ett hörn, men då krävs ca 5 m dragning i sidled. Dum idé? Kan man isf låta kondensvattnet komma ut närmare innedelen, så man inte behöver ha 5 m med fall?
4: Någon som provat såna där fjäderdämpare till utedelen? Värt pengarna även om man ställt den på stativ?