Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kan gÃ¥ snett?  (läst 1950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike Wazowski

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Älvsjö, Kungliga hufvudstaden
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad kan gå snett?
« skrivet: 05 april 2006, 11:29:31 »
Står i valet och kvalet mellan att köpa VP-installation med totalentreprenad (borrning, pann- och tankrivning, lev och installation av VP, etc) eller att plocka ihop allt själv med hjälp av rörmokande bror.
Vilka fällor kan jag fastna i?
Vid en totalentreprenad har jag ju EN motpart att hänga när det inte funkar.
Ska jag trixa själv ska jag hitta en seriös borrare, köpa pumpen, se till att pannan och tanken försvinner, hoppas att min brorsa klarar av att koppla in pumpen (det gör han nog). Eventuella injusteringar och sånt vet jag inte hur man gör.

Kort sagt: vad kan gå snett? Vad har ni råkat ut för?
Snaaaaaaaart får jag min bergvärme, en IVT C7 med 150 m borra. Det är bara Miljökontoret i Sthlm som är så seeega.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Vad kan gå snett?
« Svar #1 skrivet: 05 april 2006, 15:24:33 »
Nu borrade jag inte utan la ytjord i övrigt lika...
Jag Ã¥ngrar inte en sekund att jag gjorde jobbet själv. Men det tog mycket mer tid än jag beräknat. Dels p g a den sÃ¥ kallade "optimistfaktorn" dels för att jag är noggrann :) Pi 3,14 brukar dyka upp i dom här sammanhangen av nÃ¥gon konstig anledning... Räknar man med 3 dar tar det drygt 9 dagar  ^-^

För det enda strul jag haft är läckage i klämringar och fiberpackningar (i fabriksmonterade kopplingar). Jag använder så lite klämring som möjligt, men mot utrustning är det ett måste och på ventiler brukar jag köra kläm. Kom ihåg att smörja dessa med lite fett före dragande.
Av 140 hårdlödningar var alla täta.

Skulle rekommendera att provtrycka systemen med tryckluft strax under tillåten nivå först och köra läcksök. Det är rätt surt att göra om grejjer med vätska påfyllt.

I övrigt inget strul alls! Allt hoppade igång när jag slog på strömbrytaren. Sen måste man såklart trimma lite men det gör knappast installatörer så det får du klara själv i vilket fall.

Följ några självklara naturlagar så lyckas det:
- Luft stiger till högsta punkten (verkar fortfarande som en del inte förstått att luft sliger och vatten sipprar nedåt)
- Rör som varierar i temperatur varierar också i längd.
- Instängda rörsegment mellan ventiler kan ge sprängtryck (tänk på var backventiler och så vidare placeras)

Sen har ni ju forumet! ;) Vi finns ju här om ni undrar nåt
Börja med att få till en bra kalkyl på pumpstorlek och borrdjup. Själv var jag väl snål med ytjorden vilket verkningsgraden lider lite av vid hög vinterbelastning. För er del: Borra åtminstone tillräckligt!

Go for it  Thumbsup

« Senast ändrad: 05 april 2006, 15:30:36 av maha6305 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan gå snett?
« Svar #2 skrivet: 05 april 2006, 20:34:27 »
Har du en rörkrökande bror borde det lösa sig kan jag tycka.

Jag lyckades sätta backventilen på inkommande kallvatten på fel sida av säkerhetsventilen vilket kunde ha slutat riktigt illa, som tur var hade jag en kran som började läcka när trycket närmade sig kritiska nivåer.

Med lite otur kunde jag ha spräckt vv-beredaren!

Ett läckage hade jag i radiatorkretsen, ett fabrikationsfel på en av de presskopplingar jag använde. Fixades ganska snabbt trots att det satt på absolut lägsta punkten i systemet. ca 15 liter vatten fick dräneras. (under huset...)

Håller med föregående talar om det mesta, tänk framför allt på att det kan knäppa rejält i rören om du låter dem ligga an mot träblälklag eller liknande, för mig har det fungerat bra att förankra dem stadigt i väggar och reglar. Inga knäppljud alls.

Jag har borrat genom trossbotten och upp till radiatorerna, centrerat rören mitt i de hål jag borrat och sedan fäst dem med våtrumssilikon runt om så att de kan röras lite, men ändå inte kan komma i kontakt med nåt som skapar knäppningar eller knackningar i husstommen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Vad kan gå snett?
« Svar #3 skrivet: 06 april 2006, 16:06:57 »
Vad säger din bror? Detta måste vara lätt som en plätt för honom.
På forumet finns flickor och pojkar som älskar att svara på frågor.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan gå snett?
« Svar #4 skrivet: 06 april 2006, 17:15:07 »
Det ÄR lätt som en plätt.

Bara man tar det lugnt o tänker på vad man gör.

Inga proglem med garantin så länge ni har gjort rätt.(Tror det är SVÅRT att misslyckas)
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!