Jag har precis installerat en sådan lösning i min tank.
Jag satte patronbackventiler på respektive inlopp så att inte solen trycker värme (ev ånga) in i värmepumpen samt att inte värmepumpen kör varmvatten genom solfångarna.
Men vi får väl se om de där backventilerna fungerar efter ett tag eller om de klibbar igen av oxiden som kan bildas i solslingan...
Just nu har jag bara vatten i, Jag har köpt färdigblandad propoylenglykol för solslingor som jag ska sätta i, men har fortfarande 60 grader i tanken av solen så det får bli lite kallare först innan jag kan driftsätta värmepumpen (polario 8kw monoblock)
I min mors bostad har vi en 500l acktank med solvärme samt en vattenmantlad vedkamin inkopplad.
Radiatorkretsen i huset regleras sedan med en 4-vägshunt dirket från acktanken.
I och med att elpriserna dragit iväg som det gjort letar jag efter en lösning där man skulle kunna montera en mindre luft/vatten-VP på samma slinga som solvärmen så att den får köra med flytande kondensering mot tankens nedre temp med högsta möjliga COP.
Detta för att minska på "direktelen" från elpatronen.
Idén kommer av att det inte finns några fler anslutningar/slingor på tanken och att VP då kan köras när inte solvärmen producerar och omvänt.
Finns det någon som känner till någon sådan lösning?