0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Edit: Min första fråga är ju ganska självförklarande egentligen, om inte "extern justering" är aktiverad så kan ju givetvis inte systemet justera extern utan mitt "medgivande". Jag frågar egentligen också för att jag provade just min tes, driftläget var auto, filteringstiden ställd till 0h. Inomhustemperatur var 20 grader och jag maxade alla golvrumstermostater (30 grader). De började lysa som visar att de "kallar på värme" men kompressorn började inte jobba ändå, någon som har en aning om varför?
Antar att du har fler än 1 golvvärmeslinga på bottenplan .Cirkulationspumpen kommer inte att stänga av sig för att värmebehovet blir lägre .Tänker själv experimentera med att helt stänga av min golvvärme i det rummet som kaminen bor .Har golvvärmen i 15 cm tjock betongplatta (trög) men har 5 slingor som styrs med termostat (till vardera slinga)Plus en slinga som inte har ngn termostat , så slipper cirkulationspumpen i FLVP att jobba livet ur sig , om värmebehovet är 0 .Min kamin på 600 kg (täljsten) kan hålla värmen ett bra tag , får se hur värmekomforten blir med detta experiment .Nackdelen med en braskamin tillsammans med golvvärme i betongplattan och en FLVP är att kaminen till stor del enbart värmer rummet den bor i + värmen från braskaminen enbart värmer en stund av dygnets 24 timmar .
Okej, så bara för att termostaterna inte kallar på värme så kommer vp producera lika mycket varmvatten oavsett? Vad har jag för alternativ? Så det spelar alltså ingen roll om jag ställer alla golvtermostater på 5 grader, produktionen av vv kommer vara densamma om jag förstår dig rätt. Men det är ju inte cp's effektförbrukning jag är "rädd" för. Om dessa termostater står på 5 grader så förväntar jag mig att 5 grader kommer flyta i slingorna och det uppvärmda vattnet kan istället cirkulera till övervåningen till radiatorerna? Att en braskamin inte värmer slingorna har jag inget problem med, har bott i ett hus utan golvvärme i 30 år. Jag kommer att elda flitigt, planerar att gå upp på natten och sätta på en brasa.För att klargöra. Ponera att jag har en värmekurva som säger att jag ska ha en framledningstemperatur på 60 grader vid -10. Givaren på bottenplan läser en temperatur på 21 grader och start av värme står på 19 grader. Jag kommer troligtvis att få förbannat kallt på ovanvåningen om jag inte lyckas cirkulera upp värmen men pumpen måste väl vara i vila? Likaså cirkulationspumparna?
Om jag har en värmekurva som säger att jag ska ha en framledningstemperatur på 58 grader vid 10 minusgrader (hypotetiskt) och mina golvvärmestermostater (tot 5 st) står på 5 grader eller lägre så kommer inte VP ta hänsyn till det? VP kommer ändå producera 58 gradigt vatten, korrekt? Eftersom att knappt någon energi går åt för att värme golvvärmeslingorna så kommer det varmvattnet istället cirkulera på ovanvåningen, korrekt?Ponera att jag hade ställt ned golvvärmetermostaterna till 0 grader (eller lägsta inställning) och ställt ned radiatorernas termostat till 0 grader (eller lägsta inställning), VP skulle ändå kontinuerligt, producera 58 gradigt vatten eftersom att värmekurvan säger så, är det korrekt uppfattat? Så i praktiken är det enda jag kan göra är att ställa ned värmekurvan för att få VP att inte producera så varmt framledningsvatten?Tusen tack för era svar.
Du ska inte mixtra med temp på varmvattnet i din FLVP . Antar att du hört talas om legionella bakterier .Varmvattnet är det som kommer ur kranarna i ditt hus , värmevattnet är det som produceras för värmen i ditt hus .Antar att du kan justera värmekurvan i din FLVP , där kan du experimentera .Men gör inte det med varmvatten temp .
Nej, jag använder nog fel terminologi. Legionella har jag koll på. Då tror jag att jag begriper. Jag hade fått för mig att VP jobbar lika mycket oavsett inställning på termostater men det låter ju befängt, då förstår jag dock inte varför folk hävdar att strypa ex termostaten till radiatorer är som att "gasa och bromsa" samtidigt. Är det för att det är "dumma termostater" och att vattnet blandas med kall/returvatten vid termostaterna till skillnad från golvvärmetermostater där VP och termostater kommunicerar?Om jag sänker golvtermostaterna så jobbar VP mindre, check.Om jag stryper radiatortermostaterna så får fortfarande VP jobba som om de vore fullt öppna? Om vattnet genom radiatorerna blandas med returvattnet så borde ju ändå VP tycka att det är bra då returen blir varmare?Jag får dock inte riktigt ihop hur jag ska ställa in min VP utan att eventuellt golvvärmeslingorna fryser sönder.Jag har Roth golvvärmesystem, jag hittar ingen "kaminskruv" på ställdonen (om det är där de ska sitta) vilket innebär att vattnet kan stå helt still.Har du en aning om hur man kan ställa in så att man alltid får ett minimalt flöde genom golvvärmeslingorna?