Frågan kanske har ställts förut, men jag sökte och hittade inget som jag tyckte matchade mitt scenario så det får bli en ny tråd.
Kort summerat så önskar jag lite tips och hjälp med hur jag kan kostnadsoptimera min varmvattenproduktion. Anledningen är så klart att elpriserna är lite lätt galna just nu

Till info är att vi har en Thermia Villa Classic 60 från 2001 med inbyggd varmvattenberedare på 150 liter. Seriellt med denna så har vi en extern varmvattenberedare (Thermia MKR150 som också är från 2001) som har en volym på 152 liter. Vi har inte själva justerat något på dessa utan tagit över tidigare ägares inställningar, vilket är att värmepumpen startar varmvattenproduktion vid 44 grader (vilket jag tror är en fabriksinställning) och varmvattenberedaren är satt till 70 grader. Under varmvattenberedaren sitter en blandningsventil så att vi får lagom temp i kranarna.
Vi är en familj på två vuxna och två småbarn (3 och 5 år). Under de fem år vi bott i huset så har vi endast vid ett tillfälle lyckats få varmvattnet att ta slut, men då hade vi fyllt ett stort bubbelbadkar samtidigt som flera personer duschade. Det är inte ett normalt scenario och jag tror därför att vi med god marginal kan justera vår varmvattenproduktion utan att behöva kompromissa med komforten.
Jag har fått höra att det är mycket mer energieffektivt att värma vattnet i bergvärmepumpen än i varmvattenberedaren och min tanke var därför att en bättre approach kanske var att värma vattnet i bergvärmepumpen till 55 grader och sen också ställa varmvattenberedaren på 55 grader. Då borde ju i princip all uppvärmning av vatten ske i bergvärmepumpen och i varmvattenberedaren blir det bara underhållsvärmning.
Är det en god tanke eller borde man göra på något annat vis?
Varmvattenberedaren har bara ett temperaturvred, så den är superenkel att justera. Däremot blir jag inte klok på hur bergvärmepumpen ska ställas in för att få så som jag tänker vore bra. I menyerna hittar jag ingenstans man kan sätta ett börvärde för varmvattnet. Det enda som jag ser påverkar varmvattnet är starttemperatur för varmvattenberedning. Men jag blir inte klok på hur många grader den därefter höjer temperaturen eller om det är tidsstyrt och i så fall hur länge den värmer. Det finns ju en parameter "VVtid", vilket är tiden som varmvatten värms om det samtidigt finns ett värmebehov. Men jag hittar ingen parameter om det inte finns värmebehov. Det finns ju även parametrar för "Toppvärmestopp" och "TVintervall" om man vill ha periodisk höjning av vattentemperatur som legionella-funktion. "TVintervall" går att sätta till 1 vilket enligt manualen ger "toppvärmedriftfall vid varje varmvattendriftfall" . Skulle den gå att använda som en workaround för att sätta en form av börvärde fastän det då blir en maxtemperatur? Jag tänker att om jag sätter "TVintervall" till 1 och sen "Toppvärmestopp" till 55 grader så kommer bergvärmepumpen att värma vattnet till 55 grader varje gång det finns behov av att skapa varmvatten.
Det här med värmepumpar och varmvatten är verkligen inte min specialité, så jag tar tacksamt emot tips på hur vi kan hitta en varmvattenproduktion som är mer energi- och kostnads-effektiv än vad vi har idag. Tack på förhand