0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Står inför samma funderingar och setup här (107/1550), 50-tals stenhus 75+75m2Mina prylar är 10 år gamla och inget har gjorts, vare sig service eller reparation ( peppar peppar)Driftid ca 90 000h, driftid kompressor ca 30 000h.Bör man be någon titta över den i förebyggande syfte och för att "trimma" upp den eller skall man köra tills det rasar Sen har vi en seriekopplad 200l beredare ( planen från början var badkar av större modell men det blev ej så).Skall jag koppla ur den eller drar det inte så mycket mer, matas ju med hyffsat varm vatten så det är ju bara underhållsvärmen som går !? ( som jag fått förklarat).alla tips och ideér mottages eftersom jag har ganska dålig koll på sånt här./
Borde du inte kunna ställa ner elpanna nedre till ca 40. Om jag förstått rätt är det den som går in och spetsar på värmen. Och på min står den under kurvan. Den övre elpannan spetsar vattnet om inte vp klarar av att hålla varmvattnet.
Tror att nedre elpatron endast går in när det blir så kallt ute att värmepumpen stannar eller vid larm? Den övre elpatron används normalt för VV-värmning och när kompressorn inte orkar själv, då öppnar den bivalenta shunten mot övre delen av tanken och tar av detta vatten.