Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F470 Stoptemp pÃ¥ varmvatten (utan tillsats)  (läst 458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sambz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F470 Stoptemp på varmvatten (utan tillsats)
« skrivet: 01 september 2022, 11:59:55 »
Hej!

Hur hög temperatur på varmvattnet kan man få om inte tillsatsen är aktiverad? Jag har ställt min pump på manuellt läge och ingen tillsats (den går således enbart in när jag slår på Lyx/tillfällig höjning).

Jag har ställt stop-temperaturen för normal på 60grader nu. Men den stoppar ändå vid 55 grader. Är det för att kompressorn inte kan jobba upp en högre temperatur?

Ser även i installations-manualen att stop-värdena är lite olika (max 58 grader för lyx och 55 grader för normal och ekonomi). Men om man ändrar på pumpen i menyn så kan alla värden ställas upp till max 70 grader. Nån annan som noterat detta?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: F470 Stoptemp på varmvatten (utan tillsats)
« Svar #1 skrivet: 01 september 2022, 12:35:41 »
Max temperatur med enbart kompressor brukar ligga runt 55 grader på dom flesta VP. Sedan spetsar man med el. Det beror till stor del på att det sliter på pumpen samt vilken gas man använder och blir ganska oeffektivt vid högre temperaturer. Det finns några pumpar med annan gas som kör med kompressor till ca 65 grader och jag känner till en pump som klarar upp till90 grader.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sambz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F470 Stoptemp på varmvatten (utan tillsats)
« Svar #2 skrivet: 01 september 2022, 14:38:50 »
Tack! Det var lite sÃ¥ jag misstänkte att det är!  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!