Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tekniskt bästa jord/bergvärmepump idag?  (läst 1463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde7474

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tekniskt bästa jord/bergvärmepump idag?
« skrivet: 31 augusti 2022, 10:45:46 »
Tänker för att få ner driftkostnader, koppling till elbörs etc.
Jordvärme: Ivt Greenline compact c5 1998
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N som cirkulation och komfortvärme 2016
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N i garage 2016

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tekniskt bästa jord/bergvärmepump idag?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2022, 20:22:59 »
Styrningsmässigt är Nibe på topp, går t ex att koppla mot Tibber.
Gissar att en CTC också funkar så eftersom de ägs av Nibe och använder samma app (MyUplink).

Gissar att övriga tillverkare snickrar på liknande lösningar som borde komma inom kort.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredde7474

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tekniskt bästa jord/bergvärmepump idag?
« Svar #2 skrivet: 02 september 2022, 15:24:17 »
Hur långt fram ligger Daikin i att t.ex styra efter elpris?
Jordvärme: Ivt Greenline compact c5 1998
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N som cirkulation och komfortvärme 2016
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N i garage 2016

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tekniskt bästa jord/bergvärmepump idag?
« Svar #3 skrivet: 04 september 2022, 11:29:47 »
Tibber integrationen är på gång. Beräknas klart detta år.
Men hur vill du att maskinen skall arbeta när elen är billig ?
Och hur definierar du billig el när priset ändras varje dag ?

Mvh D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tekniskt bästa jord/bergvärmepump idag?
« Svar #4 skrivet: 04 september 2022, 19:40:43 »
Bra fråga, men priset sätts en dag i förväg och om man även vet ungefärliga utetemperaturen så kan man ju beräkna (teoretiskt i alla fall) hur många % av värmepumpens maxkapacitet som behövs.
Sen fördelas denna %-sats på nästa dygns timmar i stigande prisordning.
Men det krävs lite mer styr än den vanliga för detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tekniskt bästa jord/bergvärmepump idag?
« Svar #5 skrivet: 05 september 2022, 07:41:28 »
Mmm, det är nåt sånt jag skulle vilja att vår Logger kunde styra.
Till Daikin kan jag tillägga att ni borde se till att det finns ingångar som kan aktivera/deaktivera kompressor och elpatron helt baserat på en extern styrning.
Ponera att vi eller andra (jobbas säkert frenetiskt på många håll med detta) kommer fram med en extern lösning som fungerar bra, där det fungerar ungefär som CarlN beskriver det hela, då skulle externa styrningar kunna sköta värmeproduktionen effektivare än de inbyggda, speciella ingångar för att tvångsstarta/stoppa kompressor och elpatron ser jag som nåt av det mest värdefulla som kan finnas i en värmepump om JAG skulle köpa en idag, tror inte att alla vill vara fast i Nibe, Daikins, eller Tibbers lösningar som troligen kommer att ha en kostnad med sig på något sätt.
Tibber är ju troligen i en fas nu när de samlar på sig kunder, för att sedan bli uppköpta av någon som ser möjligheterna att ta betalt för tjänsten...

Hur man än vänder sig har man ändan bak, och här tror jag det finns en marknad för värmepumpar som ger kunden möjlighet att köpa t.ex. vår logger, om den gör ett bra jobb, eller bygga nåt eget för hundralappar.

Men rent allmänt.
OM man vet när värmebehov uppstår, och hur stor effekt huset kräver vid DUT så kan man göra en beräkning på hur många timmar kompressor och elpatron (i de fall det krävs) behöver gå varje dygn.
Sätter man sedan upp några enkla krav, t.ex. hur varmt det får bli inne innan man slutar värma under lågpris, och hur kallt man accepterar innan man bortser från att det är dyrt, så kan man i övrigt låta värmepumpen gå mest när det är billigt, och mindre när det är dyrt.

Ponera att det är -10 grader ute, och kompressorn då behöver gå 14 timmar för att hålla huset varmt, då fördelar man de timmarna primärt till de timmar när elen är billigast, och blockerar helt de 5? timmar som elen är som dyrast.
Exakt hur det skall byggas upp är inte enkelt, men jag är helt säker på att någon annan än värmepumpstillverkarna kommer att komma fram med den bästa lösningen på detta problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tekniskt bästa jord/bergvärmepump idag?
« Svar #6 skrivet: 05 september 2022, 11:35:15 »
Det innebär dessutom att en inverter blir ganska onödig, det är 0 % eller 100 % som gäller, med driften fördelat på de billigaste timmarna.
Men om priset ser ut så här så får man acceptera att det blir lite ruggigt i huset framåt natten...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tekniskt bästa jord/bergvärmepump idag?
« Svar #7 skrivet: 06 september 2022, 08:34:33 »
Nja, man kan ju acceptera att det blir x antal grader kallare, men att värmepumpen sedan startar ÄVEN om elen är dyr?
Vi kan ju inte på fullt allvar börja bygga ett samhälle där vi har politiker som anser att vi minsann skall frysa på vintern.
Då är det nåt allvarligt fel på AB Sverige och dess innevånare.
Det går bygga energiproduktion som är prisvärd, säker, samt miljö och klimatvänlig.
Man måste bara fatta rätt beslut, och det var länge sedan det gjordes i Sverige.
Jag hoppas på en bred blocköverskridande överenskommelse rörande detta efter valet oavsett vem som vinner.
5 av 8 partier är ju för, så det borde inte vara omöjligt.

Men det är ju just detta som du belyser CarlN, att det är lätt att tänka att det "får bli hur kallt som helst" om elen är dyr, och det kommer garanterat utvecklarna hos värmepumpstillverkarna göra, garanterat.
Jag menar att man måste bygga en styrning med många fler parametrar som gör det möjligt för mig som husägare att avgöra om både hur varmt det får bli när elen är billig, och hur kallt jag accepterar när elen är dyr.
Man kan dessutom tänka sig prisnivåer där man accepterar att den värmer "helt på komfort" utan påverkan av elpriset om det är billigare än en viss gräns, det finns en uppsjö av parametrar som skulle kunna styra hur man väljer att prioritera värmen.
Det är också anledningen till att jag inte tror att värmepumpstillverkarna kommer komma med den bästa lösningen.

Rent allmänt hoppas jag på att det här med timpris blir en parantes i historien, vi ska ha el i den mängd vi behöver till ett pris som gör det mer eller mindre oviktigt om det blåser eller ej.
Jag vill inte ha en framtid när jag hoppas på regn och blåst för att jag skall ha råd med elräkningen, tvärt om vill jag ha varmt, torrt, soligt och vindstilla.
Den kan fÃ¥ regna en skvätt pÃ¥ nätterna.  ;)
« Senast ändrad: 06 september 2022, 08:58:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 325
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!