Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Timstyrning gammal värmepump  (läst 499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad antonw86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Timstyrning gammal värmepump
« skrivet: 31 augusti 2022, 10:02:40 »
Hej!

Nu inför vad som verkar bli en dyr vinter så har jag kikat lite på möjligheterna att styra vår Luft/Vatten-pump (EKHBH007A9W1) till de billigare timmarna. Jag kan inte använda ngenic tune som det verkar men det går i alla fall att manuellt programmera pumpen med 5 händelser per dag så jag tänkte att man kanske får jobba på med det för att undvika de allra dyraste timmarna.

En fråga dock: Om jag exempelvis nu under hösten vill köra värme på natten men ställa in så att pumpen slår av vid ett givet klockslag, säg kl 06, borde jag inte då försöka göra så att cirkulationspumpen fortsätter att gå för att ta vara på värmen i systemet? Anledningen till att jag tänker så är att jag såg att framledningstemperaturen var relativt hög imorse när värmepumpen slagit av.

Eller tänker jag fel, allt vatten i systemet finns redan ute i radiatorkretsen då jag inte har någon ackumulatortank och därmed finns det ingen anledning att skicka runt vattnet när pumpen slutat värma?

Tack!
Anton

Utloggad Andersbjlarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Timstyrning gammal värmepump
« Svar #1 skrivet: 03 september 2022, 10:05:22 »
@antonw86

Står inför samma tankar som dig, med att själv försöka programmera pumpen utifrån de 5 händelserna som man kan lägga in! Har dock inte försökt mig på det ännu, och tar gärna input från dig, och delar erfarenheter då jag tror att programmeringen verkar fungera på samma sätt på våra pumpar även om de inte är identiska…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!