Menar du att du inte behöver kopplingar för böjar med alupexen? Nånstans kommer du väl behöva kopplingar ändå, vad tänkte du köra då?
En a25 har en innerdiameter på ca 17mm, och böjradien är ganska stor så säkerställ att du faktiskt kan böja den som du har tänkt.
Jag körde pushfit-kopplingar till min installation, och även om de håller tätt så hade jag nog litat mer på presskopplingar. Men finns bara kopplingar strax innan aggregatet och vid bvp, är inte speciellt orolig att själva alupex-slangen ska börja läcka, det är dubbel plast med ett ALU-lager emellan så det skulle behöva fryssprängas för att läcka känns det som. Jag körde dessutom enbart isolerad, ej RiR för att slippa kondensering. Vet att många förespråkar RiR men primära syftet med RiR är tydligen för byte av rör i efterhand, vilket jag aldrig kommer göra (och I princip omöjligt med a25 som har böjar).
Ett eventuellt läckage har ju också begränsad mängd som kan läcka, till skillnad från tex kallvatten. Och presskopplingar används ju där hela tiden med klart högre tryck. Har du redan dragit kopparrör så hade jag nog behållit dem.
Just my 2 cents