Hej, jag undrar om någon sitter på lite erfarenhet kring val av värmeväxlare för kyla.
Jag hjälper till att installera frikyla( och värme) hos en vän där ett stort rum skall få värme och kyla med ett par konvektorer.
Då värme och kyla inte kommer vara ett blandat behov, så är planen att köra med växlingsbart flöde (mellan värme och kyla) över säsong.
Därmed kommer kylan att kollas på via värmeväxlare på värmekretsen som kan isoleras med egen cirkulationspump.
Det jag inte får till, är hur man ska tänka på dimensionering av plattvärmeväxlare, så om någon har input kring val så vore det toppen. Om du har värmeväxlare till din anläggning, vore det intressant att veta hur stor växlare det är och vad skillnad i temp har blivit efter växling (dvs, hur många graders differens mellan brine och konvektor slinga fick du?).
Och valet mellan flera plattor eller en längre växlare, vad är bäst i detta fallet?
Förutsättningarna här är att kunna driva ca 8-12kW kyla som bäst, på två borrhål om 150m (300m totalt).
Jag misstänker att man behöver komma upp i 150kW+ växlare, men inte hittat något exempel på hur man räknar på kylning via växlaren.
Givet den höga tempen på brine som kommer bli så vill man väl inte ha mer än max 1 grad högre temp efter växling?