0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejmed rekorddyra elpriser och vinter i antågande klurar man så klart på vad det går att göra för att hålla nere förbrukningen och kostnaderna. Sitter i ett trevånings sutterängshus (mellan Göteborg o Jönköping) där vi bor på mellanplanet. Där eldar vi dagligen (kvällstid) i kamin och jämte vår säkert 20 år gamla IVT Greenline (HT Plus C?) bergvärmepump vi gör åt ca 20.000 kwh per år (totalt), värmepumpen gör ca 75%värme / 25% varmvatten. Har fått en offert på en Daikin Caldo II XRH 40 luftvärmepump som ett komplement till bergvärmepumpen - hur ska jag räkna på om/när en sådan investering kan löna sig? Daikinpumpen sägs ha ett SCOPvärde på 5,3 men hittar inget motsvarande för min bergvärmepump. Googlar fram att det normalt ligger på 3-4, kan det vara rimligt? Finns där någon besparing att göra i kwh / per år?Tacksam för räknehjälp!
Hej. Jag undrar också vad normalpris är på en XRH40 ink installation/rot.Jag har fått offert på 26000kr[/quoteDet lät just väldigt bra jämfört med vad jag fick, efter mycket letande så verkar det finnas enstaka lokala firmor som har bra priser men de flesta med så låga som jag hittat är näthandlare med någon installatör dom tar via en förmedlingstjänst.Det känns lite tveksamt och dessutom verkar ingen av dom (jag kikat på) ha el-behörighet.
Får man fråga vad du fick för pris på maskin och installation?Har själv en offert på 34k med standards installation och ROT för samma maskin vilket verkar ganska dyrt.