0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför en 70 liters beredare till en 7kW bergvärmepump? 1/2 slinga känns väldigt litet.Denna har bäst energiklassning A. Och jag har kommit på att 2/3 av varmvattnet försvinner i tomgångsförluster, och där jag inte behöver dem.Hur kan du mäta delta över radiatorerna så här års till 9 grader?Eller är det ett uttryck för att visa vad nuvarande cirkulationspump levererar för prestanda när den går mot radiatorerna i vanliga fall?JaHetgasen ska vara så låg som möjligt, men du kan inte direkt påverka den. Det du kan påverka är värmebärare fram. Har du påverkat den har du påverkat hetgasen också.Framledningstemperaturen bör vara så låg som möjligt. 55-60 borde framledningen vara när den slutar ladda varmvatten.Tack Egentligen borde du satt dit en vanlig värmepumpsberedare, men i nuvarande situation lär det inte finnas någon lönsamhet i att byta igen väl? Du får i alla fall låga isolerförluster med en liten beredare.Precis! Kika Tradera efter pumpar, finns många Grundfos Alpha där som verkar gå för en 1000-lapp som är nya eller obetydligt använda. UPM3 15-70 och UPM 25-70 dyker upp ibland. Förmodligen bäst att plåstra om din situation.Du vet detta hjälper alltså Dock.. pumpinställningen behöver vara olika beroende på om den gör varmvatten eller värme. Du kanske kan sätta extra pump i serie med varmvattenberedarens laddning, spänningssätt den pumpen via växelventilens signal till ett relä. Välj ett växlande relä så har du garderat dig mot att du kan få pumpen att gå i rätt växelventilläge. Mata pumpen säkrat med separat matning.Jag trodde Biltemas pump anpassar sej automatiskt enligt ovan! Har jag fattat detta fel??Vågar jag fråga igen vad det spelar för roll, att deltat är 15C över varmvattenberedaren?
En autopump kan låta bättre än vad det är. Det kan funka i vissa fall helt perfekt, men ibland hoppas man lite för mycket. Kan vara värt att testa i din situation. Delta 15 sänker verkningsgraden, kompressorn får sannolikt ett hårdare liv också.Även, beroende på hur slingan ligger i tanken, så kan botten få lite dåligt med värme, så beredaren blir mindre än den borde vara. Lite svårt att få en fulltäckande legionellakörning.
Det är ju bara 10-11 i delta i början så det är ju rätt bra. VB fram 68 grader är något högt. Värmeöverföringen kommer bli sämre med året, då blir det värdet för högt. Hetgasen ser bra ut i förhållande till framledningstemperatur.Pumpen borde inte köras helauto. Testa de andra lägena med max radiatorkurva först, sen testa golvvärmekurva max.Helauto tror jag bara fungerar om det går hela tiden mot t ex radiatorerna.
Hej igen , om du hänger kvar här Har testat med proportionellt tryck, verkar bli något bättre. Framledning 66C i bilden, dock inte helt jämförbart då den börjar värma från 33C. Men även kompressor körtiden verkar också bli proportionellt något kortare, här 23min.Tittar jag på andra IVT Greenline verkar det mer normala vara ca 30-60min per dag, finns det någon här som vill kommentera detta?
Jag ser tydligt att det är effektivare att släppa ner temperaturen till ca 30C innan man värmer igen.Funderar därför på att hoppa av timtaxe tåget med att värma på natten och istället värma vid 30C, kan bli 1 gång per dag eller oftare eller mer sällan ?
Jag läste någonstans att det är returtemperaturen som bestämmer stopp.I bilden verkar det vara ca 51C. Med 51C kanske nederdelen av tanken ändå håller närmare 50C? Tänker på legionella, kan detta räcka?
Var kommer siffran 30-60 minuter ifrån? Total kompressortimmar v.s. starter?Annars beror det på beredarens volym och hur mycket varmvatten man använder och hur långa duschar man brukar ta på personnivå, om det handlar om bara ladda varmvattnets körtid.
Så länge topptemperaturen inte hinner tappa, så tycker jag det funkar bra att den startar vid 33 grader. För korta körtider på kompressor är mindre ekonomiskt på flera sätt.Om du bedömer det efter enbart varmvattnets mönster är jag osäker på om du inte tagit en förhastad slutsats.Jag har runt 50% av förbrukningen på lågprisperiod, 25% medel och 25% hög året om utan att göra något. Jag hoppade på fastpris i höstas. Jag hade timpris en månad och med styrd förbrukning kunde jag lägga 60-85% på lågpris som bäst. För mig är det ett tecken på att man tjänar på timprisavtal även om man inte gör något alls åt sin förbrukning. Visst, lite mer parametrar går in. Men man kan ju alltid räkna i efterhand om man förlorat eller inte.
Under vintertid hade jag accepterat några fler efter värme givits så kör den varmvattenupptoppning utan att stanna kompressorn emellan. Vet inte hur de stora tillverkarna prioriterar på den punkten - om tidigarelägger varmvattenstart bara för att kompressorn är igång och är klar med uppvärmningen.Sedan är det en sak man inte får glömma med varmvattnet. 1200-1250 kWh per person med direktverkande el verkar vara vad man gör slut på, en siffra som återkommer när man läser på nätet från olika personer som redovisar sin förbrukning.
Så sett behöver man kanske inte lägga det allra sista av sin energi på varmvattenberedaren utan på uppvärmningen som är det som får elmätaren att rusa på riktigt.
Legionellaprogram med elpatron är inte helt tokigt för att vara helt säker. 1 extra kilowatt var 14:e dag är ingen nämnvärd utgift.
.Jag har runt 50% av förbrukningen på lågprisperiod, 25% medel och 25% hög året om utan att göra något. Jag hade önskat max 4 starter per dygn. Desto fler gånger du toppar upp beredaren desto mer värme läcker den per dygn. Både laddledning och själva beredaren läcker mer desto varmare den är.Sedan är det en sak man inte får glömma med varmvattnet. 1200-1250 kWh per person med direktverkande el verkar vara vad man gör slut på, en siffra som återkommer när man läser på nätet från olika personer som redovisar sin förbrukning.
Har för mig 12 liter per minut är 24-25 kW. Så direktberedning funkar inte.1700 kWh stämmer nog bra för normala familjehus.Inga krav på beredarstorlek, folk gnäller om de är för små, de vill helst att det ska finnas mer och varmvare vatten för varje generation värmepump som släpas in i deras hem.Ni lever lite mer som många borde göra.Det funkar att ladda din beredare med varvtalsstyrd pump. De går sällan över halvfart vid varmvatten. Sen lågvarv i slutet.