Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?  (läst 3257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #30 skrivet: 26 augusti 2022, 13:19:45 »
I praktiken skulle bara konsumenter med tim-elpris kunna vara aktivt delaktiga i marknadens prissättning och anpassa sin efterfrågan på el i relation till tillgång samt elpriset därav under dagen före handeln. Jag som en sådan kund kan dock inte även om jag skulle kunna och vilja att via vår elleverantör dagen före delge marknaden hur jag planerar att förbruka el i relation till hur elpriset kommer att bli även om jag teortiskt skulle kunna bidra med det för att dämpa priset vid en bristsituation. Om jag skulle komma att förbruka mer el än jag har angivet så skulle jag såklart då tvingas betala för den uppreglering som krävs under aktuell drifttimma, men inte heller där kan en enskild konsument påverka på balansmarknaden annat än genom att agera baserat på dagen före priset (som sällan blir verkligt pris).
Det är bara elhandlare med $$$ för ögonen som kan påverka priset på elbörsen och de verkar räkna med att vi konsumenter verkligen är beredda att betala mer än 42 kr/kWh i nästan lika stora volymer som vi är beredda att köpa för 1 kr/kWh. Till följd av alla som köper el med bundet elpris, så är det i viss grad tyvärr sant, att efterfrågan inte i stort påverkas av priset som uppstår för balans. Det ser alltså på marknaden dagen före ut som att vi är beredda att betala vad som helst för elen.

När man dessutom vet att det förekommer personer som påstår sig agera tvärtom, alltså förbrukar mer när det i media flaggas för brist på el, bara för att de själva inte drabbas av elpriset, så förstår man att marknaden inte kan fungera så länge som inte alla drabbas av det faktiska marknadspriset i varje stund.
Kanske säger folk det med humor, men om nÃ¥gon över huvud taget pÃ¥ allvar gÃ¥r hem och sätter igÃ¥ng dammsugaren när det pÃ¥ nyheterna varnas för brist pÃ¥ el en viss dag med uppmaningen att spara, sÃ¥...   help

Eller alla som den föregÃ¥ende vintern tänkte tanken att typ "jag skall sätta pÃ¥ poolvärmaren för att se till att vi förbruka mer än 2000kWh/mÃ¥nad" bara för att fÃ¥ 2000kr av staten i elpriskompensation...  help
« Senast ändrad: 26 augusti 2022, 13:28:01 av Perfa76 »

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #31 skrivet: 26 augusti 2022, 13:46:53 »
Många här som besöker sajten Second Opinion?
Där framförs en hel del intressanta tankar om problem och lösningar.
https://second-opinion.se/vi-har-losningen-pa-hoga-elpriser-i-vara-egna-hander/

Personligen tycker jag att min idé om medelprissättning istället för marginalprissättning är bättre, för det gör att ingen enskild producent har skäl att medvetet planera för lägre produktion en viss period (förtäckt som service) för att på det sättet få mycket mer betalt totalt sett för det man producerar under perioden.
« Senast ändrad: 26 augusti 2022, 13:51:33 av Perfa76 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #32 skrivet: 26 augusti 2022, 19:58:47 »
Många här som besöker sajten Second Opinion?
Där framförs en hel del intressanta tankar om problem och lösningar.
https://second-opinion.se/vi-har-losningen-pa-hoga-elpriser-i-vara-egna-hander/

Personligen tycker jag att min idé om medelprissättning istället för marginalprissättning är bättre, för det gör att ingen enskild producent har skäl att medvetet planera för lägre produktion en viss period (förtäckt som service) för att på det sättet få mycket mer betalt totalt sett för det man producerar under perioden.

Intressant att tom en sån som suttit i styrelsen för Statkraft (EON) erkänner att det hela havererat.
För det är annars precis så nu att oligopolet på produktionssidan har en agenda att begränsa utbudet för att driva upp priserna på el.
Konkurrensen är satt ur spel då det är för få stora elproducenter.
Marknaden funkar inte....
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #33 skrivet: 28 augusti 2022, 23:08:35 »
I praktiken skulle bara konsumenter med tim-elpris kunna vara aktivt delaktiga i marknadens prissättning och anpassa sin efterfrågan på el i relation till tillgång samt elpriset därav under dagen före handeln. Jag som en sådan kund kan dock inte även om jag skulle kunna och vilja att via vår elleverantör dagen före delge marknaden hur jag planerar att förbruka el i relation till hur elpriset kommer att bli även om jag teortiskt skulle kunna bidra med det för att dämpa priset vid en bristsituation. Om jag skulle komma att förbruka mer el än jag har angivet så skulle jag såklart då tvingas betala för den uppreglering som krävs under aktuell drifttimma, men inte heller där kan en enskild konsument påverka på balansmarknaden annat än genom att agera baserat på dagen före priset (som sällan blir verkligt pris).
Det är bara elhandlare med $$$ för ögonen som kan påverka priset på elbörsen och de verkar räkna med att vi konsumenter verkligen är beredda att betala mer än 42 kr/kWh i nästan lika stora volymer som vi är beredda att köpa för 1 kr/kWh. Till följd av alla som köper el med bundet elpris, så är det i viss grad tyvärr sant, att efterfrågan inte i stort påverkas av priset som uppstår för balans. Det ser alltså på marknaden dagen före ut som att vi är beredda att betala vad som helst för elen.

När man dessutom vet att det förekommer personer som påstår sig agera tvärtom, alltså förbrukar mer när det i media flaggas för brist på el, bara för att de själva inte drabbas av elpriset, så förstår man att marknaden inte kan fungera så länge som inte alla drabbas av det faktiska marknadspriset i varje stund.
Kanske säger folk det med humor, men om nÃ¥gon över huvud taget pÃ¥ allvar gÃ¥r hem och sätter igÃ¥ng dammsugaren när det pÃ¥ nyheterna varnas för brist pÃ¥ el en viss dag med uppmaningen att spara, sÃ¥...   help

Eller alla som den föregÃ¥ende vintern tänkte tanken att typ "jag skall sätta pÃ¥ poolvärmaren för att se till att vi förbruka mer än 2000kWh/mÃ¥nad" bara för att fÃ¥ 2000kr av staten i elpriskompensation...  help

Sossarnas bidrag till elkonsumenter förra vintern var inget annat än helikopterpengar.
Och hur vet man det?
Jo, det hade lönat sig för en massa elkunder att köra ett värmeelement UTE för att komma upp över 2000 kWh/månad.
Ren och skär idioti förstås, men det är den regering vi har fått dras med de senaste åren, makten - inte Sveriges bästa - har fått bestämma.
Och MP:s ideologiska fundamentalister har fått bestämma.
« Senast ändrad: 28 augusti 2022, 23:10:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #34 skrivet: 10 september 2022, 08:51:08 »
På det stora hela så verkar prissättningsmodellen på el utvecklas till en samhällsfara.
Några få aktörer blir rika som troll och samtidig riskerar vi nerläggning av elintensiva företag, folk kan tvingas ut från sina hem och en allmän ekonomisk nergång riskerar att urarta till depression.
En enkel åtgärd är att lagstifta in en ny prissättningsmodell lite snabbt som ser till att svenska industrier och hem får tillgång till el till ett hyfsat pris, vi behåller konkurrenskraften och folk kan bo kvar i sina hus.
Visst är det viktigt att spara energi, men att ta vägen via ekonomisk depression är inte rätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #35 skrivet: 10 september 2022, 08:58:42 »
Lite intressant ändå att se vad energibesparing, ekonomiskt upptryckt mot väggen, kan ge.
I vårt fall så kommer vi teoretiskt att kunna spara ca 4000 kWh utan större uppoffringar.
Nya belysningar, släcka i större utsträckning när man lämna rum eller lämnar huset helt och hållet.
Sätta timer på fläkten till avfuktaren i krypgrunden.
Tömma SPA-badet över vintern.

Det innebär i runda slängar 13% energibesparing, slå ut det på hela Sverige så ger det effekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #36 skrivet: 10 september 2022, 09:15:52 »
Sossarnas bidrag till elkonsumenter förra vintern var inget annat än helikopterpengar.
Och hur vet man det?
Jo, det hade lönat sig för en massa elkunder att köra ett värmeelement UTE för att komma upp över 2000 kWh/månad.
Ren och skär idioti förstås, men det är den regering vi har fått dras med de senaste åren, makten - inte Sveriges bästa - har fått bestämma.
Och MP:s ideologiska fundamentalister har fått bestämma.
Gissar att det blir non liknande lösning i vinter också det innebär att den som inte orkat bry sig och låst elpriset eller inte konverterat till tex bergvärme eller som slöser väldigt med elen kommer få ett högt bidrag. I fjol fick jag med låg elförbrukning och fast pris dvs det blev ingen skillnad i kostnad för mig men fick bidrag ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 539
  • Karma +0/-0
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #37 skrivet: 10 september 2022, 16:52:16 »
Jag har lyckligtvis bundet avtal till aug 2024 och gör ju bara av med 12-12500kWh per Ã¥r inkl uppvärmning och hushÃ¥lls el.  Blev förvÃ¥nad dÃ¥ jag trots fasta avtalet fick tillbaka c 2000kr i vÃ¥ras.

När det gäller Spanien så ligger de långt före Sverige i vindkraft. Jobbade i Marocko 2000 och när man flög över norra Spaniens bergskedjor var det redan då som kinesiska muren med vindsnurror så långt man kunde se. Och det är väl vad jag förstår ett område där det blåser mycket.

Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #38 skrivet: 10 september 2022, 17:08:59 »
När jag kollat på hus i Spanien så är det el, gas eller oljeuppvärmda hus.
Fast egentligen behövs ju nästan ingen värme.
Såg någon reklam från energibolaget om att en 3 kW solfångaranläggning skulle kunna minska elräkningen med 70% för ett normalhushåll.
Man kanske får investera om priserna fryser på höga nivåer.
Än så länge har det inte kostat mer än runt 600 kr/månad de perioder vi varit där, helt acceptabelt med tanke på att vi var 8 personer som mest.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!