0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu sätter vi oss i knät på USA och riskerar få skicka våra barn till ett krig mot Kina, om Taiwan, eller in i Ryssland om Ukraninakriget skulle ta den typen av vändning.
Vänsterns förslag om "Sverigepriser" borde lyftas inom EU och se om det inte går lösa på nåt sätt, borde vara fler som är intresserade av ett pristak på inhemskt producerad energi (Där man känner till produktionskostnaderna).Jag menar, inte ens i oljeeldade kraftverk kostar det väl mer än typ 2 kr/kWh att producera el.1.5 till 2 kr borde vara ett pristak för elkostnaden före skatt.Vill ingen producera för det priset är det bättre att satsa på Dieselvärmare och elverk om det kniper.
Men att bygga en ny kabel från Norrlands vattenkraftverk och söderöver är en mycket dålig affär, istället ser man till att exportera all överskott från norrland till angränsande länder, samma orska som övrigt, det driver upp priserna i Sverige och där tjänar man pengarna.
Det kostar allt betydligt mer än 2 kr/kWh att producera el från olja och elen får bli bra mycket dyrare än 2 kr/kWh innan det lönar sig att värma med dieselvärmare istället för en värmepump.Säg att eldningsoljan som används kostar 15 kr per liter. En liter eldningsolja ger cirka 10 kWh värmeenergi och kraftverk av denna typ har en elverkningsgrad på under 40%. Det gör att elen som produceras (utan underhållskostnader) kostar minst 4 kr per kWh el. Sedan måste producenten såklart lägga på en marginal för att täcka mer än bara kostnaden för bränslet, för man har anställda och service på anläggningarna med mera att ta hänsyn till.Riktigt höga priser kommer sannolikt av att vissa anläggningar tas i drift under mycket korta perioder (med relativt sett mycket stora förluster som följd) och att även gasturbiner och annat ännu mindre effektivt tas i drift och anläggningar som har högre bränslekostnader.Eldningsolja för dig och mig kostar idag runt 19 kr per liter eller minst 1,9 kr per kWh värme vid 100% verkningsgrad (inte sannolikt).Värmepumpen har dock med sitt COP som är en bra bit över 1 ju fördelen att den ger mer värme än den förbrukar el. Så elen får allt kosta minst 6 kr per kWh innan det är lönt att elda olja i en dieselbrännare istället för att förbruka el i värmepumpen. Skulle vara för oss med luftvärmepumpar då som det kan vara lönt att elda olja vid betydligt lägre elpris när det är riktigt kallt ute.Rörande elpriset i Spanien så är jag helt säker på att det sätts på liknande sätt som för Norden på Nordpool, för det krävs av EU lagstiftningen att handel med el sker på det sättet. Dock är det inte alls omöjligt att spaniens regering har infört ett pristak av något slag som bekostas med skattemedel.Här kan man se till exempel elpriset i Frankrike, men Spanien saknas tyvärr.https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordicRimligtvis går det om man kan språket att hitta motsvarande information om elmarknaden i Spanien. Jag är dock inte den personen som kommer sätta mig att söka rätt på det, inte minst av språkliga skäl.Edit:http://flamman.se/a/spanien-och-portugal-ges-undantag-fran-eu-regler-satter-pristak-pa-elAngående elverk, så ser kalkylen ut liknande för det.Diesel för idag 25 kr/liter ger el till en kostnad av minst 7 kr/kWh i ett litet diesel-elverk utan hänsyn till kostnad för inköp och service.
Jag har motsatt uppfattning. Det finns gränser för hur mycket el det går att exportera till Norge och Finland. Är det överskott i Norrland lär det vara det i norra Norge också. Det verkar som om man i norra Europa räknar med att kunna använda vattenmagasinen i Norge och Sverige för att utjämna produktionen från vindkraftverken. Man har t.ex. nyligen tagit i drift en kabel mellan Norge och England. Det talar för att man kommer att öka den effekt som kan överföras från Norrland söderut.
En kabel från Norge till England hjälper oss föga, snarare är det väl så att Norrbaggarna lärt sig av oss och tänker dränera sitt land på el för att driva upp priserna där med...
Kan så vara, den som lever får se vilka som rycker in, Sverige har ju inte varit dåliga på att skicka soldater till oroshärdar ens trots att vi varit alliansfria och neutrala. Irak, Afghanistan och Afrika för att nämna några.