Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?  (läst 3306 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #15 skrivet: 25 augusti 2022, 07:41:34 »
Sedan ett antal är är det en skyldighet för alla yrkesmilitärer i Sverige att göra utlandstjänstgöring i krigszoner, t.ex. i Afghanistan.
Ställer man inte upp när staten kallar så får man jobba i någon annan bransch.
Exakt vem regeringen gjort upp med vet jag inte, om det är FN eller NATO, men krigat har vi allt gjort i både Irak, Afghanistan och Afrika på senare år.
Afrika kan möjligen vara FN, och då är det nog kanske frivilligt.

Det kommer att bli mycket mer av det när vi gått med i NATO, det är i alla fall vad jag tror.
För ett par är sedan hade USA t.ex. 30 000 militärer i Tyskland, till vilken nytta kan man fråga sig, men så är det i alla fall, vad är det som säger att Svenska militärer under NATO-flagg inte placeras ut runt om i världens oroshärdar där de får riskera livet. Våra barn och barnbarn skall kriga för USA i andra länder.
Jag är inte så sugen på det, men jag inser ju att jag tillhör en minoritet, hur nu det är möjligt kan man fråga sig.
Inte konstigt om det är krig i världen, när t.o.m majoriteten av Svenskar tycker att vi skall ut och kriga "för demokatin" i en värld som i huvudsak består av diktaturer och korrupta styrelseskick.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #16 skrivet: 25 augusti 2022, 09:23:34 »
Från Preems hemsida
Eldningsolja E10:  15 160 kr/m3
Okej, ja strunta du i momsen...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #17 skrivet: 25 augusti 2022, 09:25:26 »
Miss av mig, ber om ursäkt för det.
Men elproduceterna betalar ju inte moms (annat än om det blir vinst på sista raden).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 900
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #18 skrivet: 25 augusti 2022, 09:48:15 »
Nej, det blir naturligtvis englandspriser på elen i Norge.

Om man skall försöka se denna frÃ¥ga lite positivt ocksÃ¥ sÃ¥  .,;-:

-sparar vi el genom att använda den effektivt så kan vi exportera den lika dyrt istället, idag som de flesta dagar exporteras 20%, gissar Norge exporterar 10x detta om man inkluderar gasen

-vinsten som tex Vattenfall och Svenska kraftnät gör, går till "vår gemensamma pott", som vi då får tillbaks

-de med onödigt stora el-förbrukande hus betalar till de som förbrukar mindre
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #19 skrivet: 25 augusti 2022, 10:03:46 »
Man får anta att karlshamnsverket köper olja på världsmarknaden för kanske halva priset, men det vet jag naturligtvis inte säkert.
Jag förutsätter dessutom att oljekraftverken kan sälja värmen i ett fjärrvärmesystem som de ansluter till i många fall.
Detsamma borde gälla kol och gas också, kan man tycka. Någonstans måste det ju finnas de som kan räkna matte på i vart fall grundläggande nivå?

Jag har inte sett något skrivas om pristak på elen i Spanien, alltså på mina elräkningar, eller i månadsbrevet från densamma, däremot såg jag att man sänt skatten först från 20 öre till 15 öre, och nu till 5 öre/kWh.
Vet inte heller om jag ser Flamman som en trovärdig källa, men det är säkert inte omöjligt att de har ett pristak (som kanske inte ens triggats ännu).
Antagande är som man säger på engelska "Asume"... makes an AS out of U and ME.
Kraftverk som tillverkar fjärrvärme och el kallas kraftvärmeverk. De är så gott som alltid beroende av att kunna ge sin förlustvärme till fjärrvärmenätet och kan därför inte köras på full effekt mot detsamma om inte det finns avsättning för värmen (på sommaren). Till skillnad från värmekraftverk (kondenskraftverk) som jobbar mot en sänka som ger betydligt kallare lägsta temperatur i ångcykeln, så får kraftvärmeverk betydligt lägre verkningsgrad på eltillverkningen och värmen kan man inte ta lika mycket betalt för. Inga av de kraftverk i Sverige som producerar el mot nätet bara när elpriset är extremt högt är kopplade mot fjärrvärmenät av förklarliga skäl. Ingen fjärrvärmeleverantör är intresserad av en så intermittent värmegivare och till råga på allt eldad med olja istället för biobränsle. De som producerar värme i första hand och som får el som biprodukt, de lär knappast bjuda ut sin el på Nordpool till högt pris och riskera att inte få leverera ut sin ström på nätet.

De kraftvärmeverk vi har i Sverige (de flesta bio-eldade) som är kopplade mot fjärrvärmenät kör i första hand på vintern för att producera värme och bjuder alla ut sin el (i relation till behovet av värme) på Nordpool till lågt pris bara för att bli av med den om de måste köra på en viss effekt för värmens skull. Övriga tider av året så tillfredställs fjärrvärmebehovet i de flesta stora städer med värme från avfallsförbränning och/eller förlustvärme från industriella verksamheter som likaledes kan producera en del el, men då också säljer den till aktuellt satt marknadspris på Nordpool (alltså bjuder ut till negativt pris).


Här har du elmarknadssidan för Spanien, vad jag kan förstå.
https://www.omie.es/en
Med tanke på nätkopplingarna som jag tror finns mot till exempel Frankrike som har betydligt högre elpris, så är det märkligt hur Spanien har legat relativt "lågt" i pris sedan i Mars. Dock finns det i det som visas inget direkt som bevisar att det finns ett pristak. Men pristaket kan ju mycket väl (som för Norge) appliceras mot slutkund först efter att priset har satts av marknaden till en potentiellt högre nivå.

Är detta en mer trovärdig källa för dig än Flamman?
https://energynordic.com/sv/the-cap-on-the-price-of-gas-and-how-it-affects-your-electricity-bill/
Informationen från Spanska källor får du gärna söka efter själv om du nu kan spanska.

Edit:
Naturligtvis har jag ingen aning om vad Karlshamnsverket betalar för sin olja, men de kör väldigt få timmar per år och har sannolikt betydligt högre omkostnader för annat än just för bränslet, vilket de såklart också lär ta betalt för plus vinstmarginal.
Nu är just Karlshamnsverket ett dåligt exempel eftersom en stor del av deras verksamhet finansieras av Svenska Kraftnät genom att de varje vinter upphandlar Karlshamnsverket som effektreserv, vilket lär täcka mycket av underhållskostnaderna.

Eller är det här en bättre källa?
https://svenskamagasinet.nu/nyheter/elpriset-i-spanien-kan-sankas-kraftigt/

Eller denna... https://www.euronews.com/my-europe/2022/04/26/brussels-agrees-to-iberian-exception-allowing-spain-and-portugal-to-cap-electricity-prices

En anledning till att Spanien inte har lika höga gaspriser som andra delar av Europa är vad jag förstår att de inte köper gas på samma marknad. Spanien köper gas från Algeriet och är alltså inte direkt påverkade av den extrema situation som finns i andra delar av EU.
« Senast ändrad: 25 augusti 2022, 10:31:55 av Perfa76 »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #20 skrivet: 25 augusti 2022, 13:24:09 »
En anledning till att Spanien inte har lika höga gaspriser som andra delar av Europa är vad jag förstår att de inte köper gas på samma marknad. Spanien köper gas från Algeriet och är alltså inte direkt påverkade av den extrema situation som finns i andra delar av EU.

Läste en artikel om det nyligen. Det finns en naturgasledning mellan Spanien och Frankrike men den har så låg kapacitet att den inte påverkar de spanska priserna. Spanien har hög kapacitet att ta emot och förånga flytande naturgas men den kapaciteten kan inte utnyttjas på grund av naturgasledningens låga kapacitet. Utbyggnad är planerad.

Förmodligen är det samma orsak till att elpriserna skiljer mot resten av Europa. Spanien har varit lite isolerat från resten av Europa genom Pyrenéerna. Det bor inte många där så det har inte funnits någon anledning att bygga transportleder för el och naturgas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #21 skrivet: 25 augusti 2022, 16:09:18 »
En del säger att vi betalar marknadspriser, dumheter då elmarknaden är prototypen för ett oligopol där ett fåtal aktörer styr.
Konsumentpriset är frikopplat från det svenska produktionspriset.

Andra säger att vi inte kan ändra på detta, då det är EU-regler.
Dumheter igen, t ex har Frankrike sedan 2010 då man anslöt sig ett eget avtal där man säljer 25% av elproduktionen för 4,2 eurocent /kWh. Nu har Macron också förstatligat Electricité de France, ett av världens största elbolag. Då incitamentet för nyproduktion blev för lågt med prisregleringen. Så nu kontrollerar man nyproduktion av reaktorer, distribution och prissättning. Har ni hört ett knyst från EU om detta?
Vi borde göra samma här med vår extremt billiga elproduktion från vattenkraft och kärnkraft.
Men det saknas nog stake hos de som styr (he he).
https://www.magnuscmd.com/the-arenh-regulated-access-to-frances-historic-nuclear-energy/

En bra jämförelse mellan UK och FR
https://theconversation.com/energy-crisis-why-french-households-are-largely-protected-from-soaring-costs-while-british-families-struggle-188417

Vad vi till varje pris måste få stopp på är en stor vindkraftsutbyggnad. det blir vår grav.
Och vi måste ha våra bästa krafter på att utveckla framtidens energi, typ Odenberg.
INTE Farmen, Hårfrisörskan, Baylan, Ygerman och deras gelikar.
Håll Annie Lööf och miljöpartiet borta från allt vad energi heter, de har fått göra nog skada.

Tacka vet jag Hedlund som ville ha ett pärlband av reaktorer längs kusten för att spara älvarna. Det var en hedersman som jobbade för folket. Likaså Erlander, som ville ha tjugo reaktorer (till att börja med). Åtta bara i Forsmark.
Och Palme då kanske, som drev igenom utbyggnaden. Som sedan huvudsakligen hände under centerregeringen med Fälldin.
Som iof var en hederskarl, men blev förvillad av aktivismen.

Jag hoppas vi rör oss bort från marknadslösningar för energi och infrastruktur (och kanske en del annat) då de inte fungerar.
Har inget med ideologi att göra.
« Senast ändrad: 25 augusti 2022, 16:11:11 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #22 skrivet: 25 augusti 2022, 21:24:27 »
Om man skall försöka se denna frÃ¥ga lite positivt ocksÃ¥ sÃ¥  .,;-:

-sparar vi el genom att använda den effektivt så kan vi exportera den lika dyrt istället, idag som de flesta dagar exporteras 20%, gissar Norge exporterar 10x detta om man inkluderar gasen

-vinsten som tex Vattenfall och Svenska kraftnät gör, går till "vår gemensamma pott", som vi då får tillbaks

-de med onödigt stora el-förbrukande hus betalar till de som förbrukar mindre

Det enda jag köper här är att Vattenfall är statligt ägd och vinsten från dem går tillbaka till staten.
Svenska Kraftnät gör inga större vinster.

Sen får man hoppas att Vattenfalls vinst (48 miljarder!!!) går till nått vettigt, bäst vore om de kunde köpa ut EON och Fortum ur Sverige...

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #23 skrivet: 26 augusti 2022, 07:47:21 »
Antagande är som man säger på engelska "Asume"... makes an AS out of U and ME.
Kraftverk som tillverkar fjärrvärme och el kallas kraftvärmeverk. De är så gott som alltid beroende av att kunna ge sin förlustvärme till fjärrvärmenätet och kan därför inte köras på full effekt mot detsamma om inte det finns avsättning för värmen (på sommaren). Till skillnad från värmekraftverk (kondenskraftverk) som jobbar mot en sänka som ger betydligt kallare lägsta temperatur i ångcykeln, så får kraftvärmeverk betydligt lägre verkningsgrad på eltillverkningen och värmen kan man inte ta lika mycket betalt för. Inga av de kraftverk i Sverige som producerar el mot nätet bara när elpriset är extremt högt är kopplade mot fjärrvärmenät av förklarliga skäl. Ingen fjärrvärmeleverantör är intresserad av en så intermittent värmegivare och till råga på allt eldad med olja istället för biobränsle. De som producerar värme i första hand och som får el som biprodukt, de lär knappast bjuda ut sin el på Nordpool till högt pris och riskera att inte få leverera ut sin ström på nätet.

De kraftvärmeverk vi har i Sverige (de flesta bio-eldade) som är kopplade mot fjärrvärmenät kör i första hand på vintern för att producera värme och bjuder alla ut sin el (i relation till behovet av värme) på Nordpool till lågt pris bara för att bli av med den om de måste köra på en viss effekt för värmens skull. Övriga tider av året så tillfredställs fjärrvärmebehovet i de flesta stora städer med värme från avfallsförbränning och/eller förlustvärme från industriella verksamheter som likaledes kan producera en del el, men då också säljer den till aktuellt satt marknadspris på Nordpool (alltså bjuder ut till negativt pris).


Här har du elmarknadssidan för Spanien, vad jag kan förstå.
https://www.omie.es/en
Med tanke på nätkopplingarna som jag tror finns mot till exempel Frankrike som har betydligt högre elpris, så är det märkligt hur Spanien har legat relativt "lågt" i pris sedan i Mars. Dock finns det i det som visas inget direkt som bevisar att det finns ett pristak. Men pristaket kan ju mycket väl (som för Norge) appliceras mot slutkund först efter att priset har satts av marknaden till en potentiellt högre nivå.

Är detta en mer trovärdig källa för dig än Flamman?
https://energynordic.com/sv/the-cap-on-the-price-of-gas-and-how-it-affects-your-electricity-bill/
Informationen från Spanska källor får du gärna söka efter själv om du nu kan spanska.

Edit:
Naturligtvis har jag ingen aning om vad Karlshamnsverket betalar för sin olja, men de kör väldigt få timmar per år och har sannolikt betydligt högre omkostnader för annat än just för bränslet, vilket de såklart också lär ta betalt för plus vinstmarginal.
Nu är just Karlshamnsverket ett dåligt exempel eftersom en stor del av deras verksamhet finansieras av Svenska Kraftnät genom att de varje vinter upphandlar Karlshamnsverket som effektreserv, vilket lär täcka mycket av underhållskostnaderna.

Eller är det här en bättre källa?
https://svenskamagasinet.nu/nyheter/elpriset-i-spanien-kan-sankas-kraftigt/

Eller denna... https://www.euronews.com/my-europe/2022/04/26/brussels-agrees-to-iberian-exception-allowing-spain-and-portugal-to-cap-electricity-prices

En anledning till att Spanien inte har lika höga gaspriser som andra delar av Europa är vad jag förstår att de inte köper gas på samma marknad. Spanien köper gas från Algeriet och är alltså inte direkt påverkade av den extrema situation som finns i andra delar av EU.

Mmm, men på min faktura står i alla fall inget om "Price cap" som i exemplet, däremot är det väl mycket möjligt att de struntat i att redovisa det, och att de köper gas från algeriet kan ju också vara ett skäl, de borde ju ha långa avtal gällande leveranserna från Algeriet.
Spanien har dessutom två hamnar för LNG, så även det borde ju kunna tala för att de kan köpa gas till lite bättre pris.

Det är en nationell skandal att Karlshamnsverken får köra olja för att exportera på kommersiell grund, men det är ju dit MP och S tagit oss med sin politik, och det är en lika stor skandal att priset på Nordpool bestäms av priset på den el som genereras där OM det är så att den produktionen upphandlas av Svenska Kraftnät som alldeles säkert bekostas av diverse nätavgifter som vi redan betalat in just för at slippa elbrist och höga elpriser.
Nu vet jag ju inte säkert att så är fallet, men att hela systemet är riggat och korrupt är ju solklart när man ser hur det fungerar med prissättningen, jag ger en etta i betyg till politikerna som accepterat prissätttnings-systemet på Nordpool.
Gör om och gör rätt är vad jag säger.
Hade vi haft vettigare prissättning på elbörsen kanske Tyskarna aldrig vågat lägga ned sin kärnkraft, och kanske hade vi då aldrig ens sett kriget i Ukraina, den här typen av korrupta oligopol som Nordpool är har kraften att starta krig, varken mer eller mindre - och det sätter dessutom makten över energin till diktaturer som vi inte kan lita det minsta på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #24 skrivet: 26 augusti 2022, 08:03:00 »
Det enda jag köper här är att Vattenfall är statligt ägd och vinsten från dem går tillbaka till staten.
Svenska Kraftnät gör inga större vinster.

Sen får man hoppas att Vattenfalls vinst (48 miljarder!!!) går till nått vettigt, bäst vore om de kunde köpa ut EON och Fortum ur Sverige...
Delar av vinsten går till staten, ca 50%, eller drygt 23 miljarder för 2021.

Med den politiska styrning vi har idag så går nog det mesta av utdelningen till vindkraft och subventionerade elcyklar och elbilar till de som har det gott ställt redan innan.
Och de pengar som blir kvar i vattenfall används väl troligen till nåt vansinnigt som att köpa kolkraft och kärnkraft i länder där det skall läggas ned, om inte allt går till att bygga vindkraft, som vi VET bara leder till mer fossil reservkraft jämför med alternativet kraftvärme, vattenkraft eller kärnkraft.
Man kan ju undra om det var hela tanken med att de investerade i Tyskland, att de var beredda att betala för att kunna lägga ned kolkraft och kärnkraft i Tyskland på vår bekostnad, men troligen var det bara idiotiska politiska ledare, och en styrelse med storhetsvansinne som inte visste vad de sysslade med.

Tjänstemannaansvaret inom statliga myndigheter borde återinföras.

Lite intressant att se att Sossarna när är beredda att subventionera elkostnaderna med 30 miljarder, det motsvarar väl på ett ungefär de ökade momsintäkterna på de skenande elpriserna.
Jag är mer positiv till att slopa skatter, och strunta i subventioner, det blir ju bara löjligt när ett folk beskattas sÃ¥ hÃ¥rt att man skall behöva fÃ¥ bidrag för att överleva.  dontknow

Vill man få ned CO2-utsläppen är det mycket bättre att staten köper upp och skrotar ut gamla bilar, än att subventionera nya elbilar (som ändå bara bidrar till CO2-utsläpp och miljöförstöring).
Ska man subventionera nya bilar så borde det vara bättre med förmånliga statliga lån till sånt. Det skulle troligen minska fusket med att nästan nya bilar säljs vidare på export så snart det är möjligt, till länder utan subventioner.
Dels för att många som utnyttjar systemet troligen inte skulle kunna få ett lån p.g.a. deras ekonomiska situation, och dels för att man enkelt kan begränsa hur ofta man kan få den typen av lån. (Vilket väl i och för sig borde vara möjligt även när det gäller hur ofta man kan få en subvention).
« Senast ändrad: 26 augusti 2022, 08:09:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #25 skrivet: 26 augusti 2022, 08:07:01 »

Svenska Kraftnät gör inga större vinster.


Huruvida dom gör vinst är väl kanske en definitionsfrÃ¥ga. Alla pengar dom drar in tillfaller ju staten... Men faktum är att de effektavgifter dom drar in ökade  frÃ¥n 8,1 till 21,5 miljarder kronor under 2021 och kommer att öka ännu mer under 2022 trots att man har sänkt och till och med slopat en del avgifter frÃ¥n första augusti.

Dom klagar till och med själva på att dom får in för mycket pengar...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #26 skrivet: 26 augusti 2022, 11:14:37 »
Huruvida dom gör vinst är väl kanske en definitionsfrÃ¥ga. Alla pengar dom drar in tillfaller ju staten... Men faktum är att de effektavgifter dom drar in ökade  frÃ¥n 8,1 till 21,5 miljarder kronor under 2021 och kommer att öka ännu mer under 2022 trots att man har sänkt och till och med slopat en del avgifter frÃ¥n första augusti.
Om du med effektavgifter menar flaskhalsintäckterna, som är det som har ökat kraftigt, så tillfaller de enligt regelverket varken svenska kraftnät eller staten. Nu verkar EU lossna lite och kanske tillåta att flaskhalsintäckterna betalas ut som stöd till elkunder som drabbats av höga elpriser.
Flaskhalsintäckterna skall enligt reglerna användas till att bekosta åtgärder för att minska skillnaderna i elpris genom att bygga bort flaskhalsarna (eller för så kallad mothandel). Sådana åtgärder om de utförs så som reglerna säger kommer alltid resultera i att vårt elpris närmar sig grannländernas men också att elpriset inom Sverige går mot att blir ett och samma (höga). Svenska kraftnät har dock som läget är i vårt land svårt att bygga bort flaskhalsar så fort som intäckterna skulle medge.


Svenska kraftnät köper bara upp Karlshamnsverkets kapacitet betalat med våra nätavgifter som effektreserv under vintern. Övriga delar av året får Uniper använda det kraftverket för produktion såld på Nordpool precis som alla andra. Så nej vi betalar inte dubbelt för det de producerar.
Jag lovar nästan garantera också att Karlshamnsverket inte är den enda anläggningen i SE4 och SE3 som sätter dagens priser på nästan 8 kr/kWh. Det lär finnas många andra små kraftverk som ser sin chans att sälja elen dyrt nu.

Jag håller med om att prissättningsmodellen för el idag förefaller vara felaktig. Det finns ingen rimlighet i att all el som produceras (elhandlare som mäklar den) får lika mycket betalt för en kWh vindkraft som den dyraste kWh som produceras av en gasturbin utanför Halmstad eller nåt. Mest rimligt hade varit att marknadspriset räknades ut som medelvärde på den producerade elen som avropas av köparna på elbörsen och att respektive producent därefter får betalt det de begärt för varje kWh. Detta skulle såklart inte fungera till 100% eftersom de som idag bara vill bli av med elen (som en biprodukt) och lägger negativa säljbud rimligtvis måste få betalt för elen när den verkligen behövs. Så ett sådant system skulle behöva bygga på en princip att alla avropade säljbud under en viss gräns får en högre ersättning när elen är dyrare i medel än vad de har begärt och hade fått om medelvärdet var på deras nivå av bud, säg kanske upp till 100 öre/kWh för all produktion under 100 öre/kWh om medelpriset då blir 150 öre/kWh. Det skulle fungera, men alla marknadens aktörer lär nog inte bli glada om prissättningen på Nordpool ändras på något sätt.

All kritik mot hur Nordpool fungerar och att Sverige är en del av den marknaden, borde riktas mot de politiska krafter som genom tiderna jobbat mest för avregleringar av elmarknaden och marknadsprissättning. De som idag får skulden för att elmarknaden fungerar så som man faktiskt tänkt (en fri marknad), är märkligt nog inte de politiska partier som har varit mest drivande för marknadsliberalism.

Glöm att Ringhals 1 och 2 i drift eller annan ökad produktion i södra Sverige skulle göra att vi här skulle vara säkra från höga elpriser för all framtid oavsett vad elen kostar i grannländerna. Marknadens aktörer drivs av vinstintressen och skillnader i elpris mellan länder skulle med tiden se till att det byggs nya kablar som kan göra den då billigare elen tillgänglig utanför Sverige. Politiker som är emot den fria marknaden (främst V) skulle behöva ta sverige ut ur EU för att på allvar kunna stoppa marknaden från att bygga nya kablar till Sverige eller från Sverige. Politiker som på allvar menar att de skall stoppa den fria rörligheten för människor, varor och tjänster kan räkna med att få motstånd i EU från de länder som då känner sig hindrade.

Hur mycket en ändrad prissättningsmodell faktiskt skulle sänka elpriset i Sverige på sikt är därmed en intressant fråga. Nordpool består av Norge som skulle få väldigt lågt elpris med en sådan modell, Sverige sedan följt av Finland och Danmark absolut dyrast när det inte blåser mycket.
Även om samma modell skulle införas i grannländerna så är det inte säkert att deras elpris skulle bli så mycket billigare hela tiden. Hur mycket priset skulle sjunka i Polen, Tyskland och andra grannländer är den stora frågan. Hur stora skulle drivkrafterna bli för marknaden att bygga nya elöverföringar till billiga Sverige och Norge för att i ännu större omfattning utnyttja vår vattenkrafts förmåga att vara en priseffektiv buffert för varierande förnybar elproduktion? Det är inte bara MP i EU som driver oss mot ökad vindkraft. Marknaden är fri...
« Senast ändrad: 26 augusti 2022, 11:55:36 av Perfa76 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #27 skrivet: 26 augusti 2022, 11:27:06 »
Man borde införa någon form av ansvar på de nationella politikerna i hela EU att se till att man är självförsörjande på el.
Att göra Sverige till en vindkraftsfarm för hela EU är ju helt sinnessjukt, men det är vad MP och Sossarna gått med på när de accepterade att vi Svenska nätkunder skall betala infrastrukturen för 30 000 vindkraftverk i havet, vars energi huvudsakligen skall gå till länderna i EU som inte själva vill förfula landskapet, och dra på sig infrastrukturkostnader.

Vi som svenska nätkunder kommer att få betala infrastrukturnotan för stora delar av EU:s kunder.
Den beräknade kostnaden är minst 5000 kr/Svensk abonnent årligen.

Politiken innebär dessutom att det krävs stor reservkraft, primärt baserad på gas och gasturbiner, vilket trollar bort nyttan av vindkraften i en handvändning.

Vi i Sverige kommer att vara "för fina" för att bygga reservkraft, så när det behövs garanteras skyhöga priser från de länder i EU som lagt ned kärnkraft och kolkraft och ersatt det med gas.

Per Bolund var säkert överlycklig när han förhandlat till sig 5000 kr dyrare nätavgifter för alla Svenska abonnenter för resten av vÃ¥ra liv.   help
« Senast ändrad: 26 augusti 2022, 11:33:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 900
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #28 skrivet: 26 augusti 2022, 11:50:00 »
Håller med om att Sveriges nätkunder inte skall betala för EUs infrastruktur.
2015 vet jag EU efterfrågade efterfråge styrd elmarknad, så allt är EUs fel och vi satt och sov allihop?

Den som uppfann Nordpool måste få Nobelpriset i Ekonomi.
Marknadsekonomin att ta ut max vad kunderna tål att betala.

Tycker dock vi skall bygga olika energislag, dumt att lägga alla korgar pÃ¥ samma ägg. 
Så även en massa vindkraft om det är ekonomiskt sunt.
Idag är väl det inte ett krav på att bygga ut motsvarande balanskraft samtidigt, detta är väl problemet med vindkraften eller?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #29 skrivet: 26 augusti 2022, 12:44:52 »
Elmarknaden som strikt marknadsekonomiskt styrd är sjuk med tanke på hur svårt det är att öka tillgången när det uppstår brist och hur svårt det är att minska efterfrågan när det uppstår brist. I läget då elpriset sätts vill säga på dagen före marknaden.

Vilka andra varor eller tjänster erbjuds sedan oss konsumenter att binda priset på för flera år framåt i tiden helt frikopplat vilken volym vi sedan väljer att köpa den dag eller timma när det råder brist med mer eller mindre garanti att vi får det vi vill till det utlovade priset??? Finns det någon annan vara som ni vet som ges oss den möjligheten? Tro på fan att marknaden inte fungerar när inte alla som agerar på marknaden som säljare eller köpare påverkas på samma sätt i en bristsituation. Roterande frånkoppling är enda sättet som fungerar vid bristsituation för att få alla att minska sin förbrukning, oavsett vad de har förhandlat till sig för elpris för en odefinierad mängd elenergi.

Om elpriset bara får vara rimligt högt när det råder brist på el och aldrig medges bli snorbillig oavsett hur mycket det blåser, så kommer det finnas ekonomisk grund till att kunna kräva att framtida vindkraftverk byggs med tekniska möjligheter att styras för att aldrig ta ut 100% av möjlig effekt varje ögonblick eller till att bygga in energilager i samtliga nya installationer som inte alls kan lova någon "planerad" leverans av el annars.

Visst kommer krav på att vindkraften ska bidra direkt på reglermarknaden att medföra att vindkraften inte kan sälja sin el för noll och inget bara för att det blåser mycket en viss dag/natt, men det är ju ett av de allra största problem med vindkraften idag och det som slår undan benen för baskraften. Det vore fullt rimligt att all produktion som tillåts sälja på elmarknaden är fullt ut planerad ett par dagar i förväg eller så långt som väderprognoserna medger.

Något måste hur man än ser på det göras för att styra upp elmarknaden och det är bråttom. Om elpriset skenar så som befarat i vinter så kommer hushåll och industrier som har rörligt elpris och inte kan sluta förbruka el enskilda timmar sannolikt att gå under till följd av skyhöga elräkningar.
Om jag bodde i SE3 eller SE4 så hade jag inte vågat chansa på att politikerna räddar mig från galna elpriser i vinter. Om jag inte redan bundet elpriset så hade jag gjort det illa kvickt. Hellre en planerad jobbigt hög kostnad för elen varje månad än att riskera att drabbas av en eller flera månader som teoretiskt kan kosta mer än kontot medger. Det snackas på allvar om roterande frånkoppling i SE4 i vinter, vilket om det sker kommer föregås av elpriser som närmar sig max-priset enligt EU-reglerna (som justeras upp hela tiden).


Om vi ger kritik till politikerna för vad de har gjort historiskt, så är man allt bra dum om man lägger sina förhoppningar på att de skall rädda en om det skiter sig och det blir så illa som man själv befarar.

Jag försöker sätta mig in i hur det fungerar och lever i tron att inget direkt fuffens pågår på Nordpool och de andra marknaderna i EU för elhandel, eftersom Energimarknadsinspektionen med flera myndigheter övervakar marknaderna och borde stoppat om det var så att överpriser sattes medvetet. Däremot går vi mot en ohållbar situation skapad av skenande bränslepriser som tillåts sätta priset på nästan all el som köps av konsumenterna i EU oavsett produktionskostnad för elen som ingår i de totala volymerna.
Det är en väldigt liten andel av all el som handlas på Nordpool som köps av kunder i de elområden som idag har lågt elpris i Sverige och Norge. Elhandlarna lär tjäna stora pengar dessa dagar, om de har köpt in elen historiskt på långa kontrakt till lågt pris och nu får betydligt mer betalt för den andel som inte sålts till konsument i bundna elpriser. Elproducenter som sålt el på långa kontrakt till "lågt pris) men som idag är mycket dyrare att producera lär gräma sig något enormt. Oklart hur stor del av produktionen av värmekraft som sålts på långa kontrakt ute i Europa, men i Sverige torde det vara väldigt ovanligt med tanke på att värmekraften historiskt inte använts kontinuerligt eller regelmässigt. Annat är det såklart i länder där värmekraften är del av baskraften.
« Senast ändrad: 26 augusti 2022, 13:01:50 av Perfa76 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!