0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
IVT 633 har ju fjärrvärmeväxlare inbyggd så det är ju bara att styra så denna används som tillsats och att el-patronen inte används överhuvudtaget. Om elpriset är mer än 3 ggr så högt som fjärrpriset är det egentligen inte lönt att köra kompressorn och kanske går det att koppla ur elkabeln till kompressorn men kan inte garantera att allt fungerar bra då?
Jag skrev detta i en annan tråd. Jag håller på att testar lite med min pump.Den är ju ganska dum i styrningen men ska försöka utnyttja det om det går till att köra värmen på fjärrvärme och kompressorn till tappvarmvatten.Vi har också en ivt 633 som jag testar och funderar lite på hur jag ska få till billigare drift nu när vi går över på Tim taxa på elen.Min tanke som jag inte har testat ännu är att lägga över ventilen i hand ifrån pumpen och stängd och när tempen sjunker hoppas jag att den öppnar ventilen under med fjärrvärme. Och köra mycket fjärrvärme i vinter.Så kompressorn står enbart för varmvattnet, sedan är tanken att köra legionella temphöjningen varje natt kl 02-04 tiden så tempen är så hög som möjligt i vattnet när dagen börjar.Än så länge teori men ska göra test snart.