Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering innedel  (läst 653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shootingstar16

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering innedel
« skrivet: 23 augusti 2022, 13:34:46 »
Hej,

Blottar min okunnighet och frågar angående val av pump och placering av innedel i en stuga i Sthlm:s skärgård. Stugan är på ca 60 kvm plus en dåligt isolerad hall/ekonomidel om ca 15-20 kvm som det går att stänga till om när det är kallt. Värmesystem i dag är elelement som kommer sitta kvar. Det saknas lite fönster på skissen men det antar jag saknar betydelse.

Min fråga är om det gör någon praktisk skillnad om innedelen placeras på kortvägg pos. A (ovan altandörrar) eller mitt på långvägg pos. B (mittemot öppen spis). Utedelen är tänkt att placeras i hörnan på långväggen B där den är mest ur vägen.
Tilltänkt pump är en Mitsubishi LN25 om det anses vara ett vettigt val.

Ursäkta kanske korkade frÃ¥gor men jag är totalt okunnig när det gäller LLVP och har dÃ¥lig koll pÃ¥ dess effekt och ljudnivÃ¥ m.m.   

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9743
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering innedel
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2022, 13:50:31 »
Jag kan inte se att det gör någon skillnad på A eller B för värmen. Tänk dock på att innerdelen till Hero LN25 är ganska stor och frågan är om den ryms ovanför altandörren på ett säkert sätt?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Shootingstar16

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering innedel
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2022, 15:48:23 »
Tack för svar! Höjden tolkar jag borde räcka då avståndet tak - dörr är 45 cm på lägsta stället (snedtak).

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9743
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering innedel
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2022, 16:11:06 »
Ok, ja då räcker utrymmet väl till! Blir väl kanske då rördragningen till utedelen som styr placeringen(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering innedel
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2022, 08:28:47 »
Jag håller med i denna planlösningen så får du all möjlighet att välja placering av innedel så att det passar dig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!