Jag er den heldige eier av et hus med vannbåren gulvvärme. Har tenkt å kjøpe varmepumpe, men lurer på hvordan den kan installeras i hop med mitt eksisterende anlegg. Jag velger luft til vann fordi her nede i sødersta Norge vid kusten er det nesten aldri kallare enn -10 grader.
Jeg har en CTC panna for olje og el. Bruker ikke olja. I pannan ligger det også en spiral for att värma vatten för kök och bad, men den brukes heller ikke.
Med circulationspumpan på mellersta trinnet och et 2kW el-element konstant innkoblad är temperaturen i pannan ca 35 grader med shunten i 100% läge, dvs inget innblandat returvann. Da gir den varme til ca 120 m2 golv med parkett.
Med circulationspumpan på översta trinnet och 40 graders vatten, burde jeg kunna få en konstant avsetning för omlag 2,5-3kW. Det passer som grunnvarme mellan oktober og april månad. Resten varmes med el eller ved.
Så til selve oppkoplingen:
En luft til vatten värmepump kopplas inn på returen från gulvvärmen.
Den el-drivna vattenberedaren får kalltvatten via spiralen i pannan. Med ca 57 grader varmtvatten i VV-berederen og 40 i pannan, blir det inte mycket ekstra oppvarming for el-patronen.
Er dette måten å gjøre det på?
Er det lurere å kaste ut den gamla pannan og Vv-beredaren?
Slår varmepumpen seg av og på etter behov eller er slike pumper trinnløse?
Gjør det noe om varmepumpen er avslått halva året?
Hvilken effekt bør varmepumpen ha? 5 kW?
Typ av pump? CTC? IVT? Luft til vann er ikke mye brukt i Norge.
--
Avensis