Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Koppla en Luft/vatten pump till en Nibe 360P flytande kondensering
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Koppla en Luft/vatten pump till en Nibe 360P flytande kondensering (läst 862 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
PumpRobin
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 20
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
PumpRobin
«
skrivet:
22 augusti 2022, 13:53:35 »
Citera
Hej!
Hur mycket besparing skulle det ge att koppla in en Luft/vatten pump till min Nibe 360P enligt denna princip? Huset har vattenburen golvvärme 130 kvm på två plan.
Tänker mig denna pump:
https://lunnateknik.se/artikel/5300
Med tanke på elpriserna så borde det kunna betala sig relativt snabbt? Är flytande kondensering den vettigaste metoden att koppla in den på?
Tänker köra med innegivare så att jag även kan elda i kamin för att hålla nere kostnader för uppvärmning.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10193
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Koppla en Luft/vatten pump till en Nibe 360P flytande kondensering
«
Svar #1 skrivet:
22 augusti 2022, 13:58:25 »
Citera
Inget fabrikat jag litar på. Blir enklare om du väljer en bra luftluftvärmepump och den kan också ge kyla på sommaren.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
PumpRobin
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
PumpRobin
«
Svar #2 skrivet:
22 augusti 2022, 14:03:45 »
Citera
Tack för svar Josth.
Beror på hur man ser det. En luft/luft går bort då vi inte har någon bra möjlighet att placera innedelen då vi har låg takhöjd.
Dessutom kan jag montera denna pump själv, behöver inte kalla in kyltekniker.
Om du bortser från fabrikatet och utgår från effekten istället, hur mycket skulle det ge i besparing?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
22 augusti 2022, 14:08:39 »
Citera
Ok. Hur mycket det är möjligt att spara beror t.ex. på när huset är byggt och hur det är isolerat samt var i landet huset står. Nuvarande årsförbrukning inkl. ev. eldning och hur många som bor i huset är viktiga ledtrådar.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
PumpRobin
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
PumpRobin
«
Svar #4 skrivet:
22 augusti 2022, 14:12:12 »
Citera
Årsförbukning 17000 ungefär utan eldning
Huset står i stockholmsområdet byggt 91, 170 mm isolering uppe och närmare 300 mm isolering nere.
Vi är två vuxna och en tvååring.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
22 augusti 2022, 14:14:12 »
Citera
Är det ett fristående hus eller radhus?
Loggat
PumpRobin
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
PumpRobin
«
Svar #6 skrivet:
22 augusti 2022, 14:14:46 »
Citera
Fristående
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #7 skrivet:
22 augusti 2022, 14:24:23 »
Citera
17000 kWh är en riktigt hög förbrukning för det huset. Om det beror på hushålls-elen eller uppvärmningen kan vara lite svårt att veta men normalt säger man 5000-6000 kWh hushålls-el för en vanlig familj. Det betyder också att det finns en stor potentiell besparing på uppvärmningen i storleksordning 5000 kWh/år med rätt värmepump. Kompressorn i 360P är ganska liten och besparingen med den kan landa på uppåt 10000 kWh/år hos er men det finns alltså ytterligare potential på runt 5000 kWh/år.
Loggat
PumpRobin
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
PumpRobin
«
Svar #8 skrivet:
22 augusti 2022, 14:29:13 »
Citera
Det låter ju lovande.
Glömde nämna att vi har ett gästhus på 16 kvm som värms av luftvärme pump, som även kör kyla på sommaren.
Men är det (Enligt skiss högst upp) bästa sättet att koppla in en L/V till Niben? Hjälp mig att förstå, då skulle den nya pumpen bara värma upp slutet av returledningen från golvvärmen. Det vill säga att Niben sköter tappvattnet i alla fall? Ska man blockera elpatronen i detta fall?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #9 skrivet:
22 augusti 2022, 14:40:07 »
Citera
Ok. Ja det är rätt sätt att docka in den på returen. Men du måste få styrningen av värmepumparna att fungera tillsammans? Kanske man kan hitta en monoblock som kör värmekurva och ställa in värmekurvan så den precis matchar den i 360P?? Om vill blockera el-patronen måste ha koll på värmepumpen varje dag så det inte blir några problem.
Loggat
PumpRobin
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
PumpRobin
«
Svar #10 skrivet:
22 augusti 2022, 14:48:59 »
Citera
Går returvattnet tillbaka in i vattentanken?, för isåfall så kommer det in 55 gradigt vatten från L/V pumpen rakt in i tanken i Niben och Niben kommer shunta ut rätt temp med hjälp av innegivaren.
L/V pumpen går att styra med värmekurva eller fast temp.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #11 skrivet:
22 augusti 2022, 16:28:09 »
Citera
När man dockar flytande så på returen går inte värmevattnet från LVVP direkt in i tanken utan följer returledningen till 360P shunt. Om shunten är stängd mot tanken i 360P går det sedan ut i framledningen. Fungerar om monoblocken kan köra värmekurva. När monoblocken sedan inte klarar hålla framledingstemperaturen när det blir riktigt kallt kommer 360P öppna shunten och komplettera med mer värme.
Loggat
PumpRobin
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
PumpRobin
«
Svar #12 skrivet:
22 augusti 2022, 22:09:53 »
Citera
Så det jag behöver för att kunna elda på ett vettigt sätt är en innegivare till den nya pumpen då?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #13 skrivet:
22 augusti 2022, 22:16:31 »
Citera
Borde gå att trimma in så både LVVP och 360P kör samma värmekurva. Annars kan man ju också termostat-styra LVVP med tvåstegs-termostat som håller shunten i 360P stängd tills steg 2 i termostaten kopplar på shunten när innetemperaturen sjunker. Som förr när man dockade mot F2030 och tidigare liknande modeller.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1318
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
RobertG
dadid
Classe57
nmn
Smurfen.
macman
jantijanti
LillaRodde
sigge01
Kvarn
Pontiac
Rick80
Josth
Jisse
Johnlennonx
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info