Hej,
Skulle vilja höra lite vad ni andra tycker och tänker. Min svärmor bor i en bostadsrättförening bestående av 14st hus (villor) på ca 100m2. Dessa är byggda någon gång i början på -90 talet med FTX och värme via tilluften. Även en vanlig varmvattenberedare för varmvatten.
Nu har FTX aggregatet gått sönder och måste bytas ut. De har bytt i ett av de andra husen till ett Fläktwoods FTX med internt element + en 2,3kW luftvärmare på tilluften. Detta har visat sig fungera rätt dåligt, jag har hittat att eftervärmaren varit kopplad som förvärmare, tilluftsgivare har suttit för när eftervärmaren så strålningsvärmen har värmt givaren och inte luftflödet. En massa fel som inte går att döma lösningen för utan installatören.
Det jag börjat fundera på nu som ett alternativ till att bara byta ventilations aggregatet till ett nytt är om det skulle bli en bättre lösning att ha en frånluftvärmepump + en tilluftsmodul. Lite Nibe smittad så de har ju även F470 med både till och frånluft. Detta skulle även ge billigare varmvatten den tiden på året då värmebehovet är lågt.
Vad tycker ni andra, har detta gjort innan? Blir klart med drifttid på en kompressor än en roterande värmeväxlare men skulle vissa tider på året ge en bättre återvinning då den skulle ha kapacitet att skapa både varmvatten och värme för tilluften.
Helt klart en dyrare lösning men vi kan ju inte fortsätta att bara byta grejer och göra som vi alltid gjort :-)
Tacksam för idéer och kommentarer!
//Simon