Hej på er allihopa!
Jag är ny här, men har läst en massa i forumet senaste dagarna. Jag har nu i april för första gången blivit husägare. Blev en lite icke-optimal start på husägandet med situationen som den är och el och värmesituationen inför vintern känns minst sagt lite jobbig.
Så jag spånar på lösningar, både kortsiktiga och långsiktiga. Hade varit nice att konvertera till vattenburen värme med bergvärme eller luft-vattenvärmepump. Har ringt runt lite lite och fått 2 ungefär-priser över telefon på typ 400-450 000. Det går inte.
Så, sammanfattningsvis funderar jag över detta: - 1. Installera luftvärmepump i källaren
- 2. Eventuellt byta befintlig LLVP på bottenvåningen (?).
- 3. Byta några äldre fönster.
- 4. Gamla LLVP på bottenvåningen kanske kan flyttas till garaget (värt eller dumt!?)
- (5. i framtiden & topic for another day: installera solceller. Men skriver med det ändå då jag ser det som en möjlig viktig långsiktig lösning)
(sen blir det jäkla varmt på övervåningen på sommaren, men tror jag får lösa det med markiser i framtiden - slänger med den pusselbiten här på ett hörn ändå. Men värmen är prio för vintern. Vet det är svårt att skjuta upp kyla från LLVP’en på bottenvåningen till övervåningen.)
Jag skulle verkligen uppskatta era tips och råd generellt om mina idéer & vilken/vilka LLVP jag bör köpa.
Jag ritade upp på bild vart nuvarande LLVP, kamin och radiatorer sitter, samt vart jag funderar på att ny kan sättas upp i källaren.
Huset:- Tegelhus från 1966 med betongkällare.
- 1,5 plan + källare.
- ca 125 m2 bo area + ca 100 m2 bi area (varav ca 90 m2 källare & 10 m2 garage, gissningsvis).
Uppvärmning idag:- Direktverkande el. 6 radiatorer i källaren, 4 på bottenvåningen, 2 på övervåningen & 1 i garaget.
- Äldre luftvärmepump på bottenvåningen. En IVT AY-XP12FR-N (enligt vad det står på en lapp på sidan av den har den uppvärmningskapacitet 4,2 kW).
- Öppen spis med insatt Keddy kasett i gillestuga i källaren. Har köpt lite värmeloggs till den.
Energiåtgång:Ca 19 000 kWh spenderade de tidigare ägarna under 2021. Dom berättade dock att dom hade bundit billig el och kunde köra på med radiatorerna utan att bry sig så mycket, dom eldade inte mycket alls under 2021, vilket dom gjort andra år.
DVUT:Sorry, jag vet inte exakt hur jag ska ange DVUT, så jag tar med två värden:
12-dygn: -14
1-dygn: -18
(och så hoppas jag det stämmer att det är mätningarna 1981-2010 man ska kolla på)
Lösning 1:Installera luftvärmepump i källaren i hallen.
Min förhoppning är att kunna slippa använda elradiatorerna så mycket som möjligt nere i källaren. Sen hoppas jag att värme ska kunna leta sig uppåt lite till de andra våningarna också.
Min förhoppning är också att jag inte ska behöver elda så jättemycket mer än för att jag vill (mysfaktor) eller om det är riktigt kallt. Är jag ute o cyklar med den förhoppningen om det kommer på plats en ny bra LLVP i källaren?
Gillestugan med keddy-kasetten ligger ca 5,5 meter från där jag ritat upp nya värmepumpen på bilden.
Tänker därför att det vore smart med en LLVP med kamin-funktion. Så man kan sprida värmen bättre.
Vad tror ni om den här lösningen?
Kan man hoppas på att sänka lite uppvärmningskostnader med detta?
Vad tror ni om placeringen jag ritat på bilden?
Vilken LLVP tror ni passar bäst för ändamålet?
Lösning 2:Byta befintlig LLVP på bottenvåningen?
Det är som sagt en IVT AY-XP12FR-N med uppvärmningskapacitet 4,2 kW.
Läste här på forumet att den här modellen såldes runt 2007. Det är ett tag sen.
Vad tror ni, kan man spara in en del på att byta ut även denna mot en ny? som komplement till den nya i källaren.
Vilken LLVP ska man satsa på här isåfall? Jag har ca 34 cm från tak till nederdelen på foder ovanför ytterdörren. Likaså vid fönstret bredvid ytterdörren som syns på ritningen, som gissningsvis sitter lite bättre till riktad ner i korridoren mot vardagsrummet.
Lösning 3:Byta några äldre 2-glas fönster mot 3-glas med bra u-värde.
Vad tror ni, hjälper det LLVP-arna på ett nämnvärt betydande sätt? (dum fråga, men jag antar förstås ”ja”)
Lösning 4:Är det värt att sätta in den gamla IVT LLVP’en i garaget? och ersätta ett ensamt stackars eldrivet oljeelement som står där idag? Eller är den här gamla LLVP’en redo att kastas? Kostar ju lite att installera också. Den dagen man sätter in en LLVP i garaget kanske det är bättre att installera nåt nyare bättre?
Tusen tack på förhand från denna nyblivna panikslagna husägare!